De student is niet gemaakt om te sparen

illustratie: Janine JansenSparen, sparen, sparen. Dat heb je waarschijnlijk altijd van je ouders meegekregen. Als student houd je meestal meer maand over aan het einde van je geld dan andersom. En nu bevestigt voorlichtingsinstituut Nibud het ook: de mens is niet gemaakt om te sparen.

Je weet dat je geld opzij moet zetten, maar die paar biertjes in de kroeg of dat ene leuke T-shirt wil je toch eigenlijk wel heel graag. En oh ja, dat bedrag opzij zetten? Dat komt met de volgende studiefinanciering wel weer. “Het zit niet in de aard van mensen om erg met de toekomst bezig te zijn”, stelt het Nibud op basis van het nieuwe onderzoeksrapport. “De mens leeft van nature bij de dag, is te optimistisch over de toekomst en heeft vaak het gevoel nu geen geld te kunnen missen.”

Jarenlang predikte het Nibud hardop dat mensen meer moeten sparen. En in je achterhoofd weet je ook dat dat belangrijk is. Een vakantie naar Thailand of Chersonissos of meerdere festivals deze zomer schud je niet zomaar uit je mouw.

Ongemerkt ‘rijk’ worden
Om die leuke dingen op langere termijn toch te kunnen financieren, kun je eigenlijk niet om sparen heen. Dit zijn drie manieren om ongemerkt te sparen:

De vijfjes methode
Het werkt net als met een kleingeldpotje, maar gaat veel sneller. Elk briefje van vijf, of vijftig euro moet je opzij leggen. Wen jezelf aan om meer met cashgeld te betalen en voor je het weet heb je zo een leuk bedrag bij elkaar.

Pinsparen
De meeste banken hebben de optie pinsparen. Elke keer dat je je pinpas gebruikt, wordt er automatisch een percentage van het gepinde bedrag op de spaarrekening gestort. Dit percentage kun je zelf instellen.

Meevallers opzij
Over het algemeen verdien je elke maand hetzelfde. Werk je een bepaalde maand net wat meer, dan is het natuurlijk verleidelijk om jezelf extra te verwennen van dat geld. Maar heb je dat écht nodig? Zet wat je extra verdient opzij.