HBO-Monitor 2016: Avansstudenten verdienen minder

Wat brengt vier jaar zwoegen aan Avans je als je bent afgestudeerd? De uitslagen van HBO-Monitor 2016 geven inzicht in tevredenheid over de opleiding, het uurloon en werkeloosheid van net-afgestudeerden. Zo verdienen alumni van Avans per uur minder dan het landelijk gemiddelde. Een overzicht.

Voor de HBO-Monitor 2016 zijn ruim 11.750 hbo’ers ondervraagd, waarvan bijna 1.300 Avansstudenten, die in het studiejaar 2014-2015 zijn afgestudeerd. De Akademie voor Kunst en Vormgeving St. Joost doet niet mee aan dit onderzoek maar aan de Kunsten Monitor.

Tevredenheid
77 procent van de ondervraagden is tevreden over de opleiding, dat is 10 procent meer dan het landelijk gemiddelde. Hetzelfde percentage zou de studie ook opnieuw volgen aan Avans. En 76 procent zou de opleiding aanraden bij familie en vrienden.

Op bijna alle punten scoort Avans beter dan het landelijke gemiddelde, behalve op internationale oriëntatie. Een terugkerend dingetje, blijkt uit eerdere uitslagen. 30 procent zegt tevreden te zijn met de mate van internationalisering, tegenover een landelijk gemiddelde van 32 procent.

Slechte voorlichting
Maar 36 procent van de afgestudeerden is tevreden over de voorlichting over de beroepsmogelijkheden en slechts 27 procent over de voorlichting over de studiemogelijkheden. Een krappe meerderheid van de alumni geeft aan dat de onderwijsmethoden een geschikte voorbereiding vormen op hun beroepsloopbaan.

Uurloon
Avansalumni verdienen gemiddeld 13,46 euro per uur, landelijk ligt het gemiddelde op 14,35 euro per uur. Daarnaast zitten er verschillen tussen de academies. Afgestudeerden aan de Academie voor Engineering en ICT (AE&I) en de Academie voor Gezondheidszorg (AGZ) verdienen het meeste: 14,71 en 14,74 euro per uur. Alumni van de Academie voor Ondernemerschap, Marketing en Innovatie (AOMI) en de Academie voor Sociale Studies Breda (ASB) het minste: 12,69 en 12,42 per uur. Opvallend, want alumni van de Academie voor Sociale Studies ‘s-Hertogenbosch (ASH) verdienen 13,31 euro per uur.

!function(e,t,s,i){var n=”InfogramEmbeds”,o=e.getElementsByTagName(“script”),d=o[0],r=/^http:/.test(e.location)?”http:”:”https:”;if(/^\/{2}/.test(i)&&(i=r+i),window[n]&&window[n].initialized)window[n].process&&window[n].process();else if(!e.getElementById(s)){var a=e.createElement(“script”);a.async=1,a.id=s,a.src=i,d.parentNode.insertBefore(a,d)}}(document,0,”infogram-async”,”//e.infogr.am/js/dist/embed-loader-min.js”);

Werkloosheid
De HBO-Monitor geeft ook inzicht in de werkloosheid per academie. De werkloosheid is opnieuw gedaald ten opzichte van vorig jaar. Toen was nog 4,1 procent werkloos, dit jaar is dat 3 procent. Met enkele uitschieters bij AOMI, 7 procent, en ASB, 6 procent. Bij AE&I, de Academie voor Financieel Management (AFM) en AGZ hebben alle respondenten een baan.

Werken onder niveau
In de HBO-Monitor is ook de vraag gesteld of het functieniveau van de huidige baan van alumni past bij het opleidingsniveau. 80 procent geeft aan op niveau te werken. Met uitschieters voor AE&I waar 94 procent op niveau werkt en AFM, 95 procent. Het gemiddelde wordt omlaag getrokken door ASB waar 60 procent onder het opleidingsniveau werkt en ASH waar 48 procent zegt onder hun niveau werkten.