Onderwijsdag 2017: ‘Avans gaat nieuwe masters ontwikkelen’

Met een overdaad aan workshops, enkele plenaire gastcolleges en vooral veel gelegenheid tot netwerken was de Avans Onderwijsdag een zinvolle dagbesteding voor de helft van de medewerkers van de hogeschool. Er was zelfs een primeur te horen.

“Avans is heel zinvol bezig. Kijk naar de tevredenheid onder studenten en medewerkers, maar ook uit het bedrijfsleven over wat wij doen. Natuurlijk krijgen wij ook te maken met tegenslagen, gaan er dingen fout, maar daar kun en moet je van leren”, zegt bestuursvoorzitter Paul Rüpp bij de opening van de Onderwijsdag in Den Bosch. Hij verwijst daarmee naar “ het gedoe rondom de begroting van 2017.” Maar, zo vervolgt hij “er is bij Avans niet veel aan de hand, wel moeten we antwoorden blijven geven op wat de samenleving van ons vraagt.”

De bestuursvoorzitter noemt de succesvolle vorming van de Academie voor Deeltijd als voorbeeld van een van die antwoorden en ook de oprichting van de Avans Academie Associate Degrees in Den Bosch en later in Roosendaal.

Masteropleidingen
Een primeur voor velen was er ook op de Onderwijsdag te horen uit de mond van Rüpp: Avans gaat een masterprogramma ontwikkelen gekoppeld aan de expertisecentra. Het zou gaan om masters die nog niet elders bestaan.

Grote opgave
Volgens de bestuursvoorzitter staat Avans voor een grote opgave de komende jaren. “Hoe zorgen we ervoor dat we de kleinschaligheid behouden in deze nog steeds groeiende organisatie? Hoe zorgen we dat we het gevoel hebben nog steeds de baas te zijn over ons eigen werk.” Daarom is volgens Rüpp de doorontwikkeling van de organisatie met zelfsturende teams zo belangrijk. “ We moeten professionals de ruimte geven hun dingen te doen.”

Na de woorden van Rüpp en een lezing van de positieve psycholoog Spencer Heijnen was het aan de medewerkers zelf om inspiratie op te doen bijvoorbeeld bij de instructeurs van de Wim Hof Methode, de cursus Digitale Lesborden, het team Duurzaamheid, verschillende lectoren van Avans en nog veel andere activiteiten.

Natuurlijk maakten veel medewerkers gebruik van de gelegenheid om bij te praten met collega’s van de eigen of andere academies. Zoals een van de sprekers op de Onderwijsdag al zei: “je krijgt pas zin in je werk als je er vrienden hebt.”