GreenOffice stimuleert Avansstudenten om groener te denken

Van links naar rechts: Isaac Elizondo, Giacomo Sardonini, Esther Punte en Alex Chiodo.Je wilt de catering van Avans verduurzamen, maar dat past niet binnen de kaders van je studie? Waar je vergelijkbare milieuprincipes in het verleden moest laten varen, biedt GreenOffice Avans vanaf nu uitkomst.

Het groene initiatief huist sinds kort in het noodgebouw op de Bredase Hogeschoollaan en wordt door vier milieugepassioneerde studenten gerund. Het doel? Avans duurzamer maken én studenten leren hoe je een organisatie runt.

‘Ik merk dat medestudenten zich te weinig realiseren dat zij écht het verschil kunnen maken’

“Ik merk dat medestudenten zich te weinig realiseren dat zij écht het verschil kunnen maken”, meent tweedejaarstudent Milieukunde Alex Chiodo. De Italiaanse Alex is een van de projectleiders van GreenOffice en vindt dat studenten de grootste drijfkracht achter de verduurzaming van Avans moeten worden. Zijn missie is het creëren van bewustwording onder medestudenten. “Met de GreenOffice krijg ik daar eindelijk de ruimte voor.” Binnen het groene kantoor van Avans zal hij samen met Isaac Elizondo, Michele Petrillo, en Giacomo Sardonini groene projecten organiseren en begeleiden. De initiatiefnemers hebben diverse nationaliteiten: van Italiaans tot Mexicaans.

Gerund door studenten
De GreenOffice gaat op regelmatige basis brainstormen en daaruit voortkomende projecten starten met studenten van uiteenlopende academies. Verbruiken we bijvoorbeeld niet nog steeds teveel papier in deze digitale tijdperk? Wat doet Avans met het overgebleven eten uit de kantine? En wanneer start de kantine nu eindelijk eens met een vaste Meatless Monday? Het zijn allemaal concrete voorbeelden van mogelijke projecten.

‘Ik wil me inzetten voor het milieu, maar ik zou ook graag meer interactie met medestudenten willen’

Samen voor een beter milieu
Aan het hoofd van de GreenOffice staat ook student Milieukunde Isaac Elizondo. Wat hem motiveert? ”Saamhorigheid.” Hij ziet de GreenOffice als een plek waar studenten gezamenlijk werken aan een betere wereld. ”Ik wil me inzetten voor het milieu, maar ik zou ook graag meer interactie met medestudenten willen. Die warmte en saamhorigheid mis ik soms in Nederland”, vertelt de tweedejaarsstudent.

Multidisciplinair
Bijzonder aan Avans GreenOffice is verder dat het project multidisciplinair is. ”Als jij een goed idee hebt om duurzaamheid te bevorderen, dan heb je vanaf nu veel meer ruimte om het ook daadwerkelijk uit te voeren. Je hoeft dus geen milieustudent te zijn om het verschil te maken’’, stelt coördinator Esther Punte. “Vindingrijke studenten met een hart voor het milieu mogen zich dus altijd melden bij de GreenOffice”, vertelt Punte. Sterker nog ze denkt dat het initiatief alleen effectief is, als ideeën vanuit verschillende academies komen. ”Al die disciplines samen máken immers een organisatie tot een succes.”

Studiepunten of vergoeding
Leuk detail: gedreven studenten, die echt een steentje bijdragen aan duurzaamheid, ontvangen studiepunten of een vergoeding voor hun project. Op deze manier probeert Avans studenten te motiveren om na te denken over een duurzamere hogeschool én samenleving.

Kick-Off bijwonen?
Zit je bomvol inventieve, groene ideeën en wil je de kick-off op 11 mei niet missen? Meld je dan hier aan. Kijk op de website van GreenOffice Avans voor uitgebreide informatie. Avans is overigens niet de eerste hogeronderwijsinstelling met een groen kantoor. De founding father van GreenOffice is de Duitse Felix Spira, die het idee aan de Universiteit van Utrecht uitrolde.

Maurits Dorlandt

Hi all, I would like to say that I am very proud of these students that not only show courage but also dare to make a difference. Please show the old grey rusty generation the essential fierce vital will power of the youth! yeah! Way tha go!

2017-05-10 20:37:42