IVK-studenten op Urban Hike door Rotterdam

Studenten Integrale Veiligheidskunde (IVK) uit Den Bosch trokken drie dagen Rotterdam in waarbij het thema Urban Resilience centraal stond, om met eigen ogen te zien en ervaren hoe waardevol 21st century skills kunnen zijn.

Al jaren trekken studenten IVK zich een paar dagen terug op een verwilderde locatie zonder luxe tijdens de Urban Survival. Dit jaar koos docent Pascal Bekkers voor een andere insteek: een Urban Hike in Rotterdam. Naast zelfredzaamheid, richtten de deelnemers zich meer op samenwerken, kritisch denken en creativiteit, ook wel 21th century skills genoemd. Geïnspireerd op de 100 Resilient. Een internationale organisatie die ervoor zorgt dat steden klaar zijn voor de uitdagingen van de toekomst. Op sociaal, economisch en fysiek gebied.

Water filteren en vuurtje stoken
Rotterdam behoort tot een van de honderd steden van het internationale verbond. De stad ligt onder het zeeniveau en met de smeltende poolkappen vraagt dat om oplossingen en maatregelen. De studenten moesten onder andere water zuiveren en vuurtjes maken. Basisvaardigheden om te overleven wanneer voorzieningen zoals drinkwater uit de kraan en stroom wegvallen. Een wandeling langs een stadstuin waar groentes worden verbouwd, samen met de politie de omgeving in de gaten houden op het centraal station, zomaar een greep uit het volle programma.

Heilige Boontjes
De Zuid-Hollandse stad kent ook achterstandswijken zoals Feijenoord. Een van die plekken in de wijk waar veel overlast is, is rondom de Peperklip. Een gigantisch gebouw waar 34 nationaliteiten wonen en waar veel criminaliteit en problematieken zijn. “De studenten hebben hier geobserveerd. Verrassend was dat de bewoners zelf niet persé overlast ervaren.” Maar, benadruk Bekkers: “We zijn er niet heen gegaan om te kijken wat er mis is, we zijn er heen gegaan om te kijken wat er positief is en wat voor initiatieven daaruit ontstaan.” Een voorbeeld is het bezoek aan Heilige Boontjes, een koffietent waar ex-gedetineerden koffie branden, malen en serveren.

Lokaal niveau
De deelnemers sliepen op verschillende plekken. Zoals in een leeg kantoorpand met één wc en een klein fonteintje. En bij Seedz, een kleine instelling die vluchtelingen helpt met bijvoorbeeld het opzetten van een eigen zaak. Bekkers: “De kennis uit de grote stad kunnen de studenten meenemen naar Brabant om het op lokaal niveau toe te passen.”