Leerlingen De Rooi Pannen ontmoeten vluchtelingen op Avans

Stichting Buddy to Buddy Breda, in het leven geroepen door Avansstudenten Hannah Wiersinga en Anne van Engelen, organiseerde woensdag een ontmoeting tussen vluchtelingen en tweedejaars leerlingen van de Rooi Pannen in Tilburg. Een druk programma vol inspirerende ontmoetingen en flink wat zon.

Wat is je lievelingseten? Waar zou je op dit moment het liefste zijn? Wie mis je het meest? In twee lokalen gingen groepjes leerlingen met vluchtelingen in gesprek. Elke groep krijgt een vragenkaart. Beurtelings stellen de leerlingen en vluchtelingen elkaar een vraag. De opzet werkt, want de groepjes keuvelen van begin tot eind. “De vragen zijn vooral bedoeld om het ijs te breken”, vertelt Hannah.  “Daarna ontstaan pas echt spontane gesprekken.”

Ontspannen sfeer
De leerlingen en vluchtelingen kletsen met elkaar en moeten soms lachen om een vraag. Als een mbo-student roept dat zijn lievelingseten frikandel is, volgen drie anderen, inclusief Mohedien, een vluchteling uit Soedan. “Ja, lekker”, beaamt hij. Het groepje moet lachen.

Soms is de toon serieuzer, bijvoorbeeld wanneer een Syrische vluchteling vertelt dat hij zijn familie elke dag mist. Leerlingen knikken begripvol en luisteren aandachtig naar de indrukwekkende verhalen. Gevlucht voor het geweld in Syrië, homofobie in Jamaica of de burgeroorlog in Eritrea.

Maar ook de aanwezige vluchtelingen tonen zich geïnteresseerd. “Het is gek hoeveel je eigenlijk met elkaar gemeen hebt”, vindt Garik, een Armeense vluchteling. “Als ik één minpunt van deze dag moet opnoemen, dan is het hooguit de lengte van de gesprekken. Helaas hebben we weinig tijd, maar wat fijn om scholieren te ontmoeten.”

Nuttig, maar zet niet per se aan tot actie
“Als ik hoor wat sommigen hebben meegemaakt, wil ik zelf ook iets doen”, zegt Vincent Nijkamp, tweedejaars leerling van de Rooi Pannen. “Maar”, zegt hij vervolgens, “het zullen er niet veel zijn die dat ook willen doen. Ik denk dat de ontmoetingen nuttig zijn, maar het zet niet per se aan tot actie.”

Docent Annemarie Steenbergen wilde haar leerlingen vooral laten ervaren wat sociale en maatschappelijke betrokkenheid betekent. “Hannah en Anne stelden toen voor om de leerlingen in contact te brengen met vluchtelingen en dat bleek een heel goed idee.”

‘Verhalen maken indruk’
Het contact tussen de leerlingen en vluchtelingen verloopt precies zoals het duo hoopte. Hannah vertelt: “Leerlingen zien dat vluchtelingen ook mensen zijn zoals wij. De verhalen maken indruk.” Na de gesprekken plakt een leerling of nieuwkomer van elk groepje kleurrijke post-its op de zogeheten like-muur. Soms staat er enkel een woord op, zoals “Verbinden”, of “Smile”. Vaker een hart onder de riem. “Ga zo door, jullie zijn toppers.”

Na de praatsessies poseren de mbo-studenten buiten voor een zonnige groepsfoto en kletsen nog even na. Aan het einde van de dag lijkt iedereen het in elk geval eens te zijn over één ding: wat ons verbindt is altijd groter dan wat ons scheidt. Meer info over Stichting Buddy to Buddy Breda vind je op hun Facebookpagina.