Startup-tips van Avansstudenten achter Folded Paper

Complexe onderwerpen omtoveren in pakkende animaties en heldere websites, laat dat maar over aan de drie Bossche studenten Communication & Multimedia Design achter Folded Paper. Zo creëerden ze de animatie voor de Avansafdeling Onderwijslogistiek. Hun beste les als startup? “Er zijn veel mensen die van je onervarenheid misbruik maken.”

Binnenkort trekken derdejaarsstudenten Mart den Heijer , Victor van der Kaaij en Stan Peters in hun nieuwe kantoorruimte in Utrecht. Mart: “Dat is voor veel bedrijven een interessantere locatie dan Den Bosch. Plus in het nieuwe kantoor zitten veel startups, iedereen wil elkaar helpen.”

Folded Paper bestaat twee jaar en gaandeweg heeft het drietal flink ervaring opgebouwd. Een kickstart voor het bedrijf was de opdracht voor gemeente Den Bosch. Daarna begon het te lopen. “Muffe bedrijven met saaie onderwerpen, ja dat weten ze zelf ook, leuken wij op. Wij kijken naar het gevoel, de stijl en de experience die ze willen.”

50 euro en een laptop
Lastig vonden ze het niet om hun eigen bedrijf op te starten. Maar ze begrijpen wel dat het voor anderen minder soepel kan zijn. Mart: “Het is geen restaurant dat je moet opzetten. In de design en communicatie branche kun je zo aan de slag. Toegang tot de programma’s heb je vaak al vanuit je studie. Het enige dat je moet neertellen is geld voor een laptop en 50 euro voor het inschrijven bij de Kamer van Koophandel.”

‘Het is geen restaurant dat je moet opzetten’

Impulsiviteit werkt niet
Toch komt er wat meer bij kijken volgens Mart: “Impulsiviteit werkt niet altijd, bereid je goed voor als je wat oppakt of gaat uitvoeren.”

‘Veel voor weinig’: tot op zekere hoogte
De mannen kregen ook te maken met het ‘veel voor weinig’ fenomeen: “Wij gingen er in het begin in mee”, erkent Mart. “Onder het mom van goede exposure.” Daar zijn ze vrij snel mee gestopt. Het is oké, tot op zekere hoogte: “Mocht je in de beginfase zitten en het een goed idee vinden, kijk dan naar de connecties op LinkedIn van de contactpersoon.” Dan zie je meteen of het een legitiem iets is. Of juist niet. “Ga niet in zee met elk bedrijfje dat aanklopt met dit excuus.”

‘Ga niet in zee met elk bedrijfje dat aanklopt met dit excuus’

Betaalde klussen
Hoe je dan verder aan betaalde klussen komt? “Gewoon bellen!” volgens Folded Paper. “Pak gewoon de telefoon en bel bedrijven.”

Freelancerspoule
Om hun klanten te voorzien op allerlei gebieden en de kwaliteit van de diensten te waarborgen, is Folded Paper bezig met het creëren van een freelancerspoule. “We willen expertise binnenhalen. Neem bijvoorbeeld een sounddesigner. Wij hebben daar niet voor gestudeerd.”

Denk jij dat jij van toegevoegde waarde kan zijn? Dan mag je Mart bellen of een bericht sturen.