Avansstudent in lijst grootste digitalenten 2017

Jong, digitaal talent krijgt niet genoeg aandacht, vond The Next Web. Daarom stelde het techplatform een gevarieerde lijst samen met de vijfhonderd meest getalenteerde jongeren in de digitale wereld. Eén van hen is Chris Schoonens, tweedejaarsstudent Business IT & Management bij Avans in Breda. “Een bijzondere eer”, noemt hij het.

Na het behalen van zijn vwo-diploma mocht Chris als 17-jarige fulltime aan de slag op zijn oude middelbare school. “Officieel was ik onderwijsassistent, maar eigenlijk sloeg ik vooral een brug tussen IT en leerlingen”, vertelt hij.

Digitale duizendpoot
Chris overwoog een studie Plantenwetenschappen in Wageningen, omdat biologie hem fascineerde. Toch beviel het werken als IT’er hem zo goed, dat hij koos voor de hbo-opleiding Business IT & Management in Breda.  “Vier jaar geleden had ik niet verwacht ooit te netwerken met grote bedrijven uit de IT-wereld”, lacht hij.

Avans op nummer 1
Digitaal bloed stroomt door zijn aderen. Zo volgt de student uit Breda online trends op de voet voor Frankwatching, is hij digiblogger op Mediawijzer.net en brainstormt hij met medestudenten over applicaties voor de startup Sidekick Mattie. “Maar”, zegt hij, “Avans heeft altijd prioriteit. Ik beklemtoon dit ook altijd bij werkgevers. Als een opdracht niet uitkomt, omdat ik druk ben met de opleiding, dan is dat maar zo. Mijn studie komt op de eerste plaats.”

‘Ik vind nieuwe ontmoetingen het leukste aspect van mijn werk’

“In het begin vond ik dat de focus bij Avans teveel lag op samenwerken”, zegt Chris. “Maar nu ben ik daar dankbaar voor, want ik merk hoe belangrijk het contact met mensen is. Ik sta steeds sterker in mijn schoenen als ik netwerk met de techbedrijven. Ik vind nieuwe ontmoetingen het leukste aspect van mijn werk.”

De student blijkt goed aan te voelen wat werkt en wat niet. “Daarom word ik volledig vrijgelaten in mijn werk bij Frankwatching en Mediawijzer”, zegt hij. Des te creatiever kan hij te werk gaan. “Ik mag veel experimenteren, waardoor geen project hetzelfde is.”

‘Helemaal uit de lucht voor het werk ben ik nooit’

Tot rust komen vindt hij nog wel moeilijk. “Kijk, ik haal veel voldoening uit alles wat ik doe, maar de grens tussen werk en privé vervaagt daardoor wel. Helemaal uit de lucht voor het werk ben ik nooit.”

3000 aanmeldingen
Een lijst met vijfhonderd tech-talenten klinkt enorm groot. Maar The Next Web kreeg meer dan drieduizend aanmeldingen. “Het is geen ranglijst, maar een community met het allerbeste talent uit Nederland”, aldus de organisatie.