Pabostudenten in Ghana: De leerkrachten lopen met een stok rond

De contrasten tussen Nederland en Ghana zijn groot. Ook op onderwijsvlak, ondervinden derdejaars Pabostudenten Laura Jespers en Thom Brekoo. Het duo volgt daar momenteel de minor Teaching English Abroad en geeft les op een basisschool. Laura: “In Ghana zijn lijfstraffen normaal.” Daar proberen ze verandering in te brengen.

Elke dag geven Laura en Thom les van 08.00 uur tot 15.00 uur. Niet met behulp van moderne smartboards zoals in Nederland, maar ouderwets met een krijtbord. En waar in Nederland veel individuele aandacht is, geven zij in Ghana klassikaal les. Dat zijn niet de enige grote verschillen. Laura: “De mentaliteit is hier heel anders. Als een leerkracht moe is, kan het zo zijn dat de hij in de klas ligt te slapen. Een invalpoule kennen ze in Ghana ook niet. Als een leerkracht ziek is, heeft de klas die dag geen leerkracht.”

Lijfstraffen
Een van de grootste heikele punten zijn de lijfstraffen. “De leerkrachten lopen met een stok rond. In Nederland zijn lijfstraffen verboden en wij werken hard om een goed pedagogisch klimaat te krijgen in de klas”, vertelt Laura. Ze vervolgt: “Wij willen laten zien dat het positief benaderen van kinderen belangrijk is. Wij willen de manier waarop wij lesgeven laten zien.”

“Wij kunnen helaas niet met z’n tweeën ervoor zorgen dat er niet meer geslagen wordt. Het zit hier echt in de cultuur.” Toch kregen Laura en Thom het voor elkaar dat er tijdens hun lessen niet geslagen wordt. “Wij laten duidelijk merken dat wij een andere manier van lesgeven hebben waarbij wij bijvoorbeeld beloningssystemen gebruiken.”

Beloningsbox
De beloningsbox is één van die beloningssystemen dat Laura en Thom toepassen. Het is een doosje met diverse namen van spelletjes erin. Als de leerlingen hard hebben gewerkt en zich goed hebben gedragen, mag een leerling aan het einde van de les een kaartje uit de box halen. “We kiezen bijvoorbeeld een leerling die een ander kind goed heeft geholpen. We spelen dit spel met de hele klas en sluiten zo de les op een leuke manier af.”

Handboek
“De leerkrachten accepteren onze manier van lesgeven. Ze vinden het ook interessant wat wij allemaal doen.“ Momenteel houden Laura en Thom zich bezig met het schrijven van een handboek voor de leerkrachten. Daarin komt onder andere terug waarom belonen beter werkt dan straffen. “Wij doen hard ons best om ze andere mogelijkheden te laten zien in de hoop dat ze die overnemen. Voor wij het handboek uitreiken, geven we nog een workshop aan de leerkrachten van de school.”

Het duo koos voor Ghana om te ervaren hoe het is om les te geven in een ontwikkelingsland en om wat bij te dragen met hun kennis en vaardigheden. Maar ook om er zelf van te leren: “Ik geloof dat een ontwikkelingsland je creatiever maakt en je improvisatievermogen laat groeien.” Thom: “Het land verschilt op meerdere vlakken met het vertrouwde Nederland, zowel op het gebied van levensonderhoud als op onderwijsgebied. Ik vind het interessant om dat soort verschillen te zien en te ervaren.”