Avansstudenten komen met innovatieve oplossingen voor gezondheidsproblemen

Blinden en slechtzienden gebruiken hun stok om te voorkomen dat ze ergens tegenaan lopen. Maar deze stok ‘waarschuwt’ niet voor laaghangende takken of uitstekende verkeersborden. Derdejaarsstudenten Mens en Techniek hebben daar een oplossing voor bedacht.

In de minor Ergonomisch Ontwerpen werken studenten van verschillende opleidingen twintig weken aan een innovatieve oplossing voor bestaande (gezondheids)problemen. Donderdag was de presentatie van het werk op de Sportweg in Tilburg.

Sonar
“We kregen de opdracht iets met sonar te doen. Al snel kwamen we daardoor uit op blinden en slechtzienden als doelgroep”, vertelt derdejaarsstudent Mens en Techniek Sabine Becx. De studenten merkten in gesprekken met blinden dat deze weleens tegen laaghangende takken en andere obstakels op hoofdhoogte aanlopen.

Een lichtgewicht rugzak met op okselhoogte sensoren die makkelijk te dragen is door blinden en slechtzienden. Dat is de uitkomst van weken onderzoek, ontwikkeling en testen. “Onze rugzak is een aanvulling op de blindenstok. Blinden en slechtzienden hebben hem getest en zijn erg enthousiast. Dragers van de rugzak voelen een trilling in de hengsels als de sensor een obstakel detecteert. Dan weten ze dus dat ze even opzij moeten stappen.” Sabine en haar medestudenten willen het prototype verder uitwerken.

Tamagotchi
Dylan Bronder en Emma Coopmans verdiepten zich in een hele andere patiëntengroep namelijk autisten. “Die hebben vaak moeite met plannen. Daar moesten wij een hulpmiddel voor ontwikkelen”, vertelt Dylan. Uiteindelijk zijn de studenten uitgekomen bij een soort van Tamagotchi app: de plangothci. “Door het in een spelvorm te gieten moet de doelgroep meer gemotiveerd raken om afspraken in te plannen”, legt Emma uit.

Het gedeeltelijk speelbare prototype dat de studenten presenteren, ziet er aantrekkelijk uit. Spelers krijgen meer muntjes naarmate ze afspraken goed inplannen. Met die muntjes kunnen ze hun karakter verder aankleden en uitbreiden. “Wij hebben het concept en de vormgeving bedacht. Een applicatieontwikkelaar heeft het voor ons ontwikkeld”, zegt Dylan.