Onderzoek naar biermerk: Zo. Nu eerst een Bavaria

Samen met Bavaria je brein breken over maatschappelijke vraagstukken en duurzaam ondernemen. Koen van Griensven, tweedejaarsstudent Advanced Business Creation weet er alles van. Hij onderzocht met negentien andere Avansstudenten hoe Bavaria met overschotten, petflessen en producten met verlopen houdbaarheidsdatum om kan gaan.

“Het is leerzaam af en toe met andere ogen naar je eigen onderzoeksresultaten te kijken”, vertelt Koen over de masterclass Business Modelling. “Je leert van studenten met een andere achtergrond. Zo hadden wij bijvoorbeeld iemand met een technische achtergrond in de groep. Zijn kijk op dingen was anders, maar juist daarom nuttig.” Uiteindelijk vond Koen het samenwerken ook het leukste aspect van het onderzoek. “Met elkaar iets moois realiseren voor een groot merk. Dat is zo cool.”

‘Je moet concentreren op sterke punten van je collega’s, in plaats van de zwakke’

‘Kritiek geven blijft lastig’
Tegelijkertijd was juist werken in groepsverband de grootste uitdaging voor de studenten. “Kritiek geven blijft lastig, dat was ook nu het geval. De kunst is om het opbouwend te brengen. Dat leer ik binnen mijn opleiding. Je moet je verder concentreren op de sterke punten van je collega’s, in plaats van de zwakke. Zo zorg je dat iemand energie krijgt en zich wilt verbeteren.”

‘We hebben indruk gemaakt, dat is alles wat ik kan zeggen’

Dragons’ Den
Vorige week presenteerden de studenten hun bevindingen in de vorm van een zogenoemde Dragons’ Den. De jury bestond uit Avansmedewerkers Sandra Rambow, directeur van het Avans Ondernemerscentrum, Diederik Zijderveld van het College van Bestuur en de Bavaria-opdrachtgevers. Alle ‘onderzoekers’ tekenden een embargo voordat ze aan het project begonnen. Koen houdt zijn lippen stijf op elkaar, wat uitkomst betreft. “Reacties vanuit Bavaria waren heel positief. We hebben indruk gemaakt, dat is alles wat ik kan zeggen.”

Nieuwe ronde
Studenten die op zoek zijn naar een extra uitdaging naast hun studie, kunnen zich vanaf nu aanmelden via het Avans Ondernemerscentrum. In de praktijk betekent dit dat je zelf aan de slag gaat met het bedenken en uitwerken van een concept voor een toonaangevend bedrijf.