Vluchten, ontspannen en fysio-oefeningen bij eindexpositie CMD Breda

Terwijl de regen buiten met bakken uit de hemel valt, lonken binnen op de Lovendijkstraat de uiteenlopende afstudeercreaties van Communication & Multimedia Design (CMD) in Breda. Ontsnappen aan de alledaagse hectiek, kan bijvoorbeeld met Ripple. “Door mijn ontwerp komen mensen tot rust”, vertelt student Joep de Viet.

De tocht van een vluchteling
Bij binnenkomst wordt je aandacht meteen getrokken door een kubusvormige ruimte waar de tekst Welcome Home Family Anadany op prijkt. Een man die oorlogsgeweld ontvlucht en dan wordt geconfronteerd met racisme. Dat is het uitgangspunt van Tom van Duurens’ afstudeerwerk. Zijn werk nodigt de toeschouwer uit om zich door de ruimte heen te wurmen. Stap je in de levendige installatie, dan sta je bijna letterlijk in de schoenen van een vluchteling. Die van de Syriër Wael Anadany om precies te zijn. Je bevindt je eerst in zijn toenmalige Syrische woning. Knus en ogenschijnlijk veilig, tot er opeens een bom valt. Dan volgen beelden van zijn barre tocht naar Libanon en vervolgens die naar Europa. Alsmaar op zoek naar veiligheid. Met zijn concept hoopt Tom dat bezoekers meer begrip krijgen voor de situatie van vluchtelingen. “In de media zie je vooral cijfers en statistieken. Ik wil de mens achter die cijfers laten zien.”

Afstudeerproject Ripple

Even de stekker eruit
Pas op de tweede verdieping van het gebouw stuit je op alle andere afstudeerprojecten. Enkele studenten wachten nagelbijtend op een eindcijfer. Anderen staan ontspannen bij hun creatie. Zij weten het al: ze hebben het gehaald. Een van die gelukkigen is Joep Viet. Voor zijn Ripple moet je plaatsnemen op een bank in een donker klaslokaal. Plots springen er kleine lampjes aan op een tafel die daarvoor nog niet te zien was. De verlichting creëert een interessant schouwspel op de muren. Het tafereel doet een beetje denken aan een jaren zestig lavalamp. “Kijken naar water en aquaria verlaagt de bloeddruk en heeft een kalmerend effect” meent Joep. “We zijn tegenwoordig altijd online. Veel mensen raken overprikkeld. Door mijn ontwerp komen ze tot rust. Ik heb me daarvoor laten inspireren door het ontspannende effect van water.” Tot rust komen en je concentreren op het nu. Dat is het doel van Ripple.

Nooit meer fysiohuiswerk skippen
Helemaal zen en relaxed loop je het lokaal weer uit. Op naar de virtuele ontwerpen. Sylvan Reinieren en Serdar Avci ontwikkelden een app die je motiveert om je ‘fysiohuiswerk’ te maken. Want het voornemen om de houdingsoefeningen van je fysiotherapeut écht thuis te doen is één ding, het daadwerkelijk uitvoeren, is nog iets anders. Sylvan: “Onze app PhysiGo werkt stimulerend en houdt je voortgang bij. Zo kan niet alleen jij, maar ook de therapeut zien of je de oefeningen thuis doet.” Om gebruikers dat extra zetje te geven, heeft het duo een bijzondere functionaliteit ingebouwd. Vrienden kunnen je ondersteunende of confronterende notificaties sturen. “Het werkt als een stok achter de deur. Mensen worden zo gemotiveerd om hun oefeningen te doen”, belooft Serdar. Hun app valt niet alleen bij bezoekers in de smaak. Docenten en ondernemers zijn zeer te spreken over de creatie. “We hebben een mooi eindcijfer en er zijn al investeerders in het spel”, vertelt Sylvan. “Binnenkort gaan we in gesprek met Starterslift”, vult Serdar hem aan.

Deze drie en nog veel meer fascinerende afstudeerprojecten zijn tot en met vrijdag 30 juni te bewonderen tijdens de eindexpositie van CMD’ers op de Lovendijkstraat in Breda. Nieuwsgierig naar meer? Lees dan het interview met de makers van MIAI, een datingapp voor gamers. Voor een overzicht van alle creaties kijk je op www.avanscmd.nl/expo.