‘Zuid-Afrikanen zijn gastvrij en ontzettend dankbaar’

Naz Taha“Ik ben niet naïef, je kunt niet andermans problemen oplossen.” Lonneke Dam is tweedejaarsstudent Commerciële Economie en is samen met haar vader en nog drie anderen bestuurslid van The Learning Journey, die actief is in Zuid-Afrika. De familiestichting ondersteunt startende ondernemers en geeft les aan jongeren uit achtergestelde gebieden. Vanaf volgend studiejaar lopen zes studenten Commerciële Economie en Small Business & Retail Management stage bij de organisatie in en rond Kaapstad.

“Het doel van The Learning Journey is het creëren van meer toekomstperspectief voor jongeren in Zuid-Afrika. Mijn vader Toine startte het initiatief jaren geleden samen met compagnon Hans van Alebeek. Hoe mooi en veelzijdig Zuid-Afrika is, het contrast tussen arm en rijk blijft schrijnend. Hij zag potentie in veel dropouts, maar ook in startende ondernemers. Het gaat niet om luie jongeren: ze kunnen zich een studie gewoonweg niet veroorloven. Samen met Hans wilde hij deze groep jongeren stimuleren meer uit zichzelf te halen. Zo ontstond het idee voor de stichting”

‘We doen er alles aan om betrokken te blijven bij de lokale bevolking.’

Win-win-situatie
“Inmiddels is vrijwel mijn hele familie betrokken bij The Learning Journey. We hebben nu drie actieve projecten in Kaapstad. Concreet bestaan de projecten uit het geven van colleges en het helpen van jonge ondernemers met hun bedrijf, bijvoorbeeld het opstarten van een smoothiebar of een wasserette. Ik draag mijn steentje bij door af en toe af te reizen naar Kaapstad en kleinschalige projecten te ondersteunen.”

“Mijn vader en ik doen er alles aan om betrokken te blijven bij de lokale bevolking. Daarom werkt The Learning Journey samen met plaatselijke organisaties die veel meer begrijpen van de lokale gebruiken en regelgeving dan wij. Het bestuur doet er alles aan om betrokken te blijven bij de plaatselijke bevolking. Tegelijkertijd helpen we zo Zuid-Afrikaanse ondernemingen. Het is dus een win-win-situatie.”

‘Ze moeten het uiteindelijk zelf doen’

Stage in Kaapstad
“Laatst gingen Avansdocenten Diana van Meer en Giel Steehouder met Toine en Hans mee naar Kaapstad. Het tweetal raakte zo geïnspireerd, dat ze een pilot starten met Avansstudenten. Volgend studiejaar gaan zes tweedejaarsstudenten naar Zuid-Afrika om vijf maanden aan onze projecten te werken. Ze geven les aan jongeren en advies aan startende ondernemers. De inrichting van het onderwijs is in Zuid-Afrika anders. Daarom kunnen tweedejaarsstudenten jongeren inspireren wat betreft marketing en ondernemen. Tegelijkertijd leren ze zelf veel van die culturele uitwisseling. Zuid-Afrikanen zijn doorgaans gastvrij en ontzettend dankbaar.”

“We geven de stagiaires mee dat ze vooral een ondersteunende rol zullen hebben. De lokale bevolking moet het uiteindelijk zelf doen, maar met de educatieve projecten krijgen ze in elk geval de handvaten om ze vooruit helpen. Soms merk je dat mensen vooruitgang boeken, maar op andere momenten gaat het moeizamer. Daar zijn de toekomstige stagiaires goed op voorbereid. Ik ben daar zelf niet naïef in. Je kunt niet andermans problemen oplossen.”

Zelf bekostigen
“Omdat wij er niets aan verdienen, kunnen we stagiaires geen vergoeding bieden. De studenten die volgend studiejaar naar Zuid-Afrika afreizen, betalen alles zelf. Als het goed verloopt, kijken we of Avans en The Learning Journey een duurzame relatie aan kunnen gaan.”