AKV|St.Joost apetrots op ontwerp glas-in-lood-raam van eigen alumnus

In de kapel van de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St. Joost  in Breda, schittert sinds kort een glas-in-lood-raam van 3.5 bij 1.5 meter. Het mondgeblazen glas boven de entree van de kapel, is ontworpen door Avans-alumnus Lars Posthumus. “Ik hoop dat studenten geïnspireerd raken door het licht van de academie, dat letterlijk en figuurlijk op ze schijnt”, licht Lars zijn werk tijdens een feestelijke presentatie toe.

Bij een hypermodern gebouw met historisch karakter, horen oude elementen, zoals glas-in-lood, vonden docenten van AKV|St.Joost. Dus riepen ze in 2014 een prijswedstrijd uit onder de studenten. Ontwerp een glas-in-lood-raam dat de AKV symboliseert, luidde de opdracht. “Lars was de eerste en de meest gepassioneerde student die zich meldde”, zegt adjunct-directeur René Bosma. “Hij blinkt uit in eigenzinnigheid, maar ook in zijn wilskracht.”

Inspirerend licht
Met de panelen poogt grafisch ontwerper Lars, die in 2015 afstudeerde, het gebouw te verbinden aan hen die er werken. “Het raam is net zo divers als de studenten en medewerkers zelf. Ik koos ervoor om de gemene deler in het dynamische geheel van de academie als symbool voor AKV te gebruiken. Deze gemene deler is het gereedschap, dat zowel de mens als de tijd verbindt”, vertelt hij onder toeziend oog van veel belangstellenden. “Ik hoop dat studenten geïnspireerd raken door het licht van de academie, dat letterlijk en figuurlijk op ze schijnt”, vervolgt hij.

Eigentijds ontwerp
Het raam, waar Lars samen met glazenier Jan Pijnenburg twee jaar aan werkte, is een reflectie van iedereen die verbonden is aan de kunstacademie. Voordat hij aan de slag ging, voerde de grafisch ontwerper veel gesprekken met Pijnenburg. Zo werd inzichtelijk wat wel en niet mogelijk was met het glas. “Het ontwerp is heel modern. Ik hou van hoeken, maar met glas-in-lood is dat moeilijk te realiseren. Het was daarom voor ons beiden een uitdaging.”

Bosma is blij dat Lars voor een eigentijds ontwerp heeft gekozen. “We willen zoveel mogelijk oude tradities in leven houden in de kapel. Tegelijkertijd willen we oude elementen verbinden met het eigentijdse. Dat is met dit venster zeker gelukt.”