Docentstage in het buitenland: ‘Ik weet nu weer wat studenten doormaken’

Foto: Beeldveld/Wilfried ScholtesDocent Marise Khemissi regelde voor zichzelf een stage in Singapore. Ook studenten hebben daar baat bij. “Ik heb nog steeds contact met oud-collega’s die hun vraagstukken bij ons neerleggen.”

“Ik was zo nerveus voor mijn eerste werkdag. Ik had slecht geslapen. Allemaal nieuwe collega’s en alle communicatie in het Engels. Ik kan me nu veel beter identificeren met studenten die voor het eerst op stage gaan.” Marise Khemissi, docent Human Resource Management bij de Academie voor Algemeen en Financieel Management (AAFM) in Breda, liep vijf maanden stage in Singapore.

‘Internationalisering is zo’n belangrijk aspect binnen ons onderwijs dat ik vond dat ik dat zelf mee moest maken’

Docentstages zijn geen nieuw fenomeen bij AAFM, maar Khemissi is wel de eerste docent die naar het buitenland wilde. “Internationalisering is zo’n belangrijk aspect binnen ons onderwijs dat ik vond dat ik dat zelf mee moest maken.”

Praktijkervaring
Tijdens een careerevent op Avans sprak de docent na afloop met de vicepresident HR van een verpakkingsbedrijf. “Hij had net een stageplek in Australië voor een student geregeld en ik vroeg of hij ook voor docentstages kon zorgen. Daar had hij nog nooit van gehoord. Na mijn uitleg vroeg hij in welk land ik stage zou willen lopen en ik zei Singapore. Zo ben ik dus aan mijn stage gekomen.”

Voor Khemissi was het na een aantal jaar als docent belangrijk om weer praktijkervaring op te doen. “Natuurlijk houd je feeling met de praktijk dankzij bedrijfsbezoeken voor stage- en afstudeerbegeleiding. Maar dat is net wat anders dan zelf in de praktijk aan de slag gaan.”

Opdracht voor studenten
Volgens de docent heeft een docentstage veel meerwaarde voor de opleiding. “Al tijdens mijn tweede werkweek had ik skypecontact met studenten van de minor HR-advies. Mijn stagebedrijf had behoefte aan een onderzoek naar personeelsbehoud in China. Dat hebben studenten uitgezocht en vanuit Nederland gepresenteerd. Ook daarna zijn er meerdere opdrachten via mijn stage bij de opleiding terecht gekomen. Dat is niet gestopt. Ik heb nog steeds contact met oud-collega’s in Singapore die hun vraagstukken bij ons neerleggen.” Voor Khemissi is het duidelijk dat je met een docentstage contacten legt die je anders nooit zou maken.

‘Ik heb zelf ondervonden hoe het is om in een onbekende stad bij een onbekend bedrijf te beginnen en daarnaast een nieuw leven op te bouwen’

Een ander groot voordeel dat ze ziet is dat ze zich beter kan inleven in studenten. “Ik kan veel overtuigender uitleggen waarom een buitenlandstage echt een uitdaging is waar je vooral op persoonlijk vlak veel van kan leren. Ik weet nu wat studenten doormaken. Ik heb zelf ondervonden hoe het is om in een onbekende stad bij een onbekend bedrijf te beginnen en daarnaast een nieuw leven op te bouwen.”

Baan aangeboden
Ook voor het bedrijf was de komst van Khemissi een sprong in het diepe. “Ze hadden nog nooit gehoord van een docentstage en wisten niet wat ze konden verwachten. Natuurlijk wisten ze wel dat ik voor mijn docentschap elf jaar in de praktijk gewerkt heb, maar dan nog.” Uiteindelijk was het bedrijf erg te spreken over de docent en boden ze haar een baan aan. “Dat was natuurlijk geweldig, maar ik besefte al tijdens mijn stage dat ik nog niet klaar ben bij Avans. Ik vind het veel te leuk om met studenten te werken.”

“Voor zowel docenten als studenten is het belangrijk om aan je ontwikkeling te blijven werken en af en toe buiten je comfortzone te treden. Een stage van bijna zes maanden in het buitenland is niet voor elke docent weggelegd, maar je kunt ook denken aan tien weken les geven op een buitenlandse universiteit of andere vormen.”