Half miljoen euro voor Avans-onderzoek leerprestaties en feedback geven

illustratie: Janine JansenDe ene student leert sneller dan de ander en sommige studenten hebben baat bij feedback, terwijl anderen dat helemaal niet lijken te hebben. Met een budget van een half miljoen euro onderzoeken Avanslector Peter Verkoeijen en associate lector Anita Heiltjes de verschillen in leerprestaties. Vervolgens ontwikkelen ze feedbackmethodes waar elke, individuele student wat aan heeft.

Feedback is een belangrijke manier om prestaties niet een beetje, maar flink te verhogen, weet Peter Verkoeijen. “Hoe meer opbouwende kritiek is toegespitst op een specifieke student, hoe groter het effect.”

Lectoren Verkoeijen en Heiltjes, actief bij expertisecentrum Brein en Leren van Avans, meten de leerverschillen tussen studenten door hersenonderzoek. Avans werkt hiervoor samen met promovendi van het AIO-s van de Radboud Universiteit Nijmegen, de Open Universiteit, de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Leiden.

Docenten testen tools
“De rol van docenten is heel belangrijk. Hun opbouwende kritiek is de cruciale factor die het verschil maakt in leerprestaties”, zegt Verkoeijen. De groep doet daarom praktijkgericht onderzoek, waarbij nieuwe, gepersonaliseerde feedbacktools door Avansdocenten worden getest. “Een tool kan bijvoorbeeld een app zijn waarmee docenten individueel feedback geven. Als de app effectief is, wordt het eventueel landelijk ingezet.”

Individuele aandacht
Verkoeijen constateert dat er nog veel te halen valt op dit gebied. “Studenten hebben meer behoefte aan individuele terugkoppeling van de docent. Pas als je in de gaten hebt wat iemand wel en niet weet, kun je hem effectief nieuwe dingen leren. Een belangrijke vraag voor de onderzoekers is daarom: hoe reageren jongeren met verschillende kenmerken en achtergronden op sturing van hun omgeving en feedback.”

Nationale Wetenschapsagenda
Het onderzoek start in januari 2018 en is onderdeel van het initiatief NeuroLabNL, opgesteld als onderdeel van de Nationale Wetenschapsagenda. Deze wetenschapsagenda bestaat uit acht onderzoeksvragen waar de wetenschap zich de komende jaren op gaat richten.