Terug naar overzicht

‘Trollen kan niet meer nu gebruikers zien wie een mening geeft’

Zeggen wat je wilt over een product, evenement of persoon in een korte vlog. Zonder gespreksleider en zonder anonimiteit. Dat is het idee achter YouSayiT, gestart door Avans-alumnus Yoram Hodde.

Op de website YouSayiT.nl kunnen bezoekers een review achterlaten of hun kennis over een bepaald onderwerp delen. Alles mag, zolang het niet grof is en het in de vorm van een vlog gebeurt.

“Ik wil iedereen de kans geven om ervaringen te delen op een eerlijke en transparante manier”, legt Yoram uit. Hij studeerde in 2012 af in International Business and Management Studies bij Avans in Breda. Voor YouSayiT liet hij zich inspireren door het Londense Speakers Corner in het noordoosten van Hyde Park. Daar komen geregeld mensen, jong en oud, Brits of toerist, hun zegje doen op een zeepkist.

Ervaringen delen
Maar waar de Speakers Corner in Londen een trekpleister is voor hippies en excentriekelingen, probeert Yoram in het tijdperk van vlogs, blogs, Instagram en Facebook mensen juist te verbinden. “Uiteindelijk is YouSayiT er voor iedereen die een ervaring wil delen. Soms wil je de mening van anderen weten voordat je iets koopt of onderneemt. Omdat de zegjes in korte vlogs worden geventileerd, zie je de ander en kan jij je met hem of haar identificeren.”

Nooit meer anoniem
Voor politiek incorrecte taal, racistische opmerkingen of beledigingen kunnen mensen al terecht op het anonieme internet. Dat erkent Yoram ook. “Het verschil is dat niemand zich bij YouSayiT kan verstoppen achter anonimiteit. Trollen kan nooit meer, want gebruikers zien wie een mening geeft en met wie ze ervaringen delen. Als iemand een zogenoemde aSay gedaan heeft, kan een ander daar wel op reageren. Dat noemen we een re-Say. ”

Transparantie is volgens Yoram ook belangrijk, omdat consumenten ervan op aan moeten kunnen dat recensies op een eerlijke manier tot stand komen. “Soms vragen bedrijven klanten om een recensie online te schrijven. Liefst positief. Dat kan op YouSayiT niet. Gebruikers delen alleen echte verhalen. Er is verder ook een rapporteerfunctie.”

Woningvlogs
Verschillende bedrijven werken al met het concept, dat in 2011 werd gelanceerd. Yoram: “Op de Belgische vastgoedmarkt is het heel effectief. Elke woning heeft een verhaal en mensen vinden het fijn om echte verhalen te horen. Een korte vlog is veel pakkender dan een lap droge tekst over de woning. Het maakt een keuze makkelijker in het moeras van online reviews.”

Punt. Of had jij nog wat?

Meer lezen?