Opnieuw minder vwo’ers naar hbo

Steeds minder vwo’ers beginnen direct na hun eindexamen aan een hbo-opleiding. Slechts 8,6 procent deed dit in 2016, blijkt uit de nieuwste cijfers van het CBS. Dat is ruim een procentpunt minder dan het jaar ervoor.

In 2004 koos nog ruim 15 procent van de vwo’ers direct voor het hbo. In 2016 was dat bijna de helft minder.

Vooral studiekiezers met een niet-westerse achtergrond kiezen volgens het CBS eerder direct voor de universiteit. Vrouwelijke vwo’ers gaan vaker dan mannen naar het hbo, hoewel die verschillen de laatste jaren wel steeds kleiner worden.

Populaire studierichtingen bij vwo’ers zijn opleidingen die niet op de universiteit worden aangeboden, zoals verloskunde, fysiotherapie en de kunstopleidingen. Bij deze studies is het totale aantal vwo’ers in een jaar tijd juist licht toegenomen, blijkt uit de databank van de Vereniging Hogescholen.

Juiste plek
Het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) vindt het vooral belangrijk dat een scholier op de juiste plek terechtkomt, bij een opleiding die bij hem of haar past. “We zien nog vaak dat het als een vanzelfsprekendheid wordt gezien dat je als vwo’er naar de universiteit gaat, terwijl dat voor de scholier niet altijd de beste weg hoeft te zijn”, aldus ISO-voorzitter Rhea van der Dong.

Minister Bussemaker ergerde zich twee jaar geleden al aan het feit dat vwo’ers een zeldzaamheid worden in het hbo. Toen bleek uit cijfers van de Dienst Uitvoering Onderwijs dat vooral in de grote steden minder vwo’ers voor het hbo kiezen.