Associate degrees officieel op eigen benen

Foto: Sjuul NelissenHet hoger onderwijs is een type opleiding rijker: de tweejarige associate degree. De Eerste Kamer stemde zojuist in met het allerlaatste wetsvoorstel van demissionair minister Bussemaker.

De tweejarige hbo-opleidingen bestaan eigenlijk al sinds 2006, maar dan als onderdeel van een hbo-bachelor. Ze waren van oorsprong bedoeld voor mbo’ers die de sprong naar een vierjarige hbo-opleiding te groot vinden en eerst een tweejarig traject willen proberen: die periode valt nog wel te overzien.

Onbekend
Deze ‘onzelfstandige’ opzet had allerlei nadelen en mede daardoor stokte de aanvankelijke groei van het aantal ad-opleidingen. Slechts enkele ad-programma’s wisten veel studenten te trekken. Maar dat lag ook aan de economische crisis: werkgevers hadden minder geld om hun personeel op cursus te sturen. Bovendien wisten maar weinig mensen wat een associate degree was.

In 2014 keerde het tij en trok de instroom weer wat aan, al was dat niet in heel Nederland het geval. Minister Bussemaker zag kansen en gooide het roer om: de ad’s moesten in zelfstandige opleidingen veranderen. Het wetsvoorstel waarin ze dat regelde, werd afgelopen juni aanvaard door de Tweede Kamer en vandaag door de Senaat.

Volgend jaar kunnen studenten kiezen uit 150 ad-opleidingen bij 22 verschillende bekostigde hogescholen. Bij niet-bekostigde hogescholen gaan er ruim zestig van start.

Discriminatie
Aan het wetsvoorstel heeft minister Bussemaker op de valreep ook een nota van wijziging gehangen over de nieuwe permanente adviescommissie die haar (of haar opvolger) gaat helpen met  het aanpakken van hogescholen of universiteiten die zich schuldig maken aan discriminatie.

De commissie krijgt drie leden, waarvan er één ervaring heeft als rechter, één expert is op het gebied van gelijke behandeling en één deskundig is in het onderwijsrecht. De commissie moest er komen omdat politici bang waren dat de macht van de minister te groot zou worden. Zij mag niet op eigen houtje besluiten of een onderwijsinstelling over de schreef gaat.

Er was Bussemaker veel aan gelegen om dit laatste punt door de Eerste en Tweede Kamer te loodsen. Vooral de Islamitische Hogeschool Rotterdam wil ze graag aanpakken vanwege de haatzaaiende boodschappen van de rector. Nu heeft ze de macht om de erkenning van opleidingen in te trekken als onderwijsbestuurders discriminerende uitspraken doen.