Avans Afstudeerprijs: hoe gaat het met eerdere winnaars?

Morgen wint de beste scriptie van Avans de Avans Afstudeerprijs. De gelukkige ontvangt voor al het ploeteren een mooie onderscheiding en een lekker geldbedrag.  Maar wat doet zo’n prijs op lange termijn met je? In gesprek met de winnaars van vijf en drie jaar geleden.

“Ongelofelijk”, dacht Mark de Reijer toen hij voor zijn scriptie in 2014 de Avans Afstudeerprijs ontving. De oud-student Communication & Multimedia Design ontwierp Tuŝi, een robot die emoties kan overbrengen. “We hebben voor Tuŝi gekozen, omdat deze scriptie veel emoties heeft opgewekt. Mark was creatief in zijn onderzoek en persoonlijk heel betrokken”, schreef de jury in een jubelend rapport. “We denken dat Tuŝi belangrijk is in maatschappelijke context.”

Rick Santbergen studeerde vijf jaar geleden af bij Integrale Veiligheid bij Avans in Breda. Hij ontving de prijs in 2012. “Ik keek veel verder dan de studiestof”, zegt de alumnus daarover. In een rapport stak de jury de loftrompet over Ricks handboek arbeidsveiligheid voor toenmalige stagebedrijf Tetra Pak. “De auteur staat boven de materie en heeft de dilemma’s, die vaak verbonden zijn aan veiligheidsbeleid, goed inzichtelijk gemaakt.”

‘Het laat zien dat je lef hebt’

Doorzettingsvermogen
“Je hebt niet per definitie een streepje voor met een afstudeerprijs op je cv. In iedere organisatie moet jij je opnieuw bewijzen, dat weet ik uit ervaring”, zegt Rick. Na het afstuderen in 2012 werkte hij slechts een halfjaar voor Tetra Pak, toen moest hij alweer vertrekken. “Er waren wat complexe omstandigheden op de locatie waar ik actief was, dus moest ik een nieuwe baan te zoeken.” Nu werkt hij bij organisatieadvies- & opleidingsbureau Kader, waar hij zichzelf van junior adviseur omhoog heeft gewerkt tot assistent-teammanager. “Ik coördineer onder meer trajecten op het gebied van veiligheid, kwaliteit en informatiebeveiliging.”

De prijs is volgens Rick vooral een ijsbreker tijdens sollicitatiegesprekken. “Het laat zien dat je met je kop boven het maaiveld uitsteekt en dat je doorzettingsvermogen en lef hebt. Je bent niet zomaar één van de velen.”

‘Als je mijn naam googelt, krijg je nog steeds super vette hits’

Hit op Google
Veel publiciteit, erkenning en een boost van je zelfvetrouwen. Dat zijn de beste aspecten van zo’n prijs, vindt Mark. “In het begin kreeg ik constant telefoontjes voor interviews. Na een paar dagen hoorde ik er niemand meer over”, vertelt hij. Toch is hij nog steeds trots.“Als je mijn naam googelt, krijg je nog steeds super vette hits. Artikelen met de titel ‘Mark studeert af met een 10’ of ‘Mark wint afstudeerprijs’. Dat is mooie promotie.”

Tuŝi from Mark de Reijer on Vimeo.

Concrete opdrachten hield hij niet aan de afstudeerprijs over. “Het was vooral een bevestiging dat ik op de goede weg was. Die winnende robot is nog altijd een inspiratiebron.”  De Avans-alumnus volgt een master in Leiden. Zijn volgende robot staat in de steigers.
De Avans Afstudeerprijs wordt op 31 oktober uitgereikt bij de Akademie voor Kunst en Vormgeving| St Joost in Breda.