Avans Afstudeerprijs: print je eigen huis met slimme software van deze studenten

Het ontwerpen van een huis of gebouw kost veel geld en tijd door de vele factoren waarmee rekening gehouden moet worden. Dat kan beter, dachten Chris Aerts en Sven Hendriks. Zodoende ontwierpen ze nieuwe software: je vult je woonwensen in en veertig seconden later rolt er een ontwerp uit. Hun onderzoek naar generatieve woningontwerpen levert de twee Bossche oud-studenten Bouwkunde een nominatie voor de Avans Afstudeerprijs op.

Naast de bekende 3D-plasticprinters bestaan er ook 3D-printers voor beton. Hiermee kunnen bijvoorbeeld gebouwen worden geprint. Recent is er in Dubai een laboratorium geprint in twee weken tijd. Maar het traject dat daar aan vooraf ging, duurde zeven maanden. In de ogen van Chris en Sven erg lang in verhouding tot de printtijd. “We zagen bovendien een probleem in onder andere China: door de opkomende verstedelijking wonen duizenden mensen in eentonige torens van lage kwaliteit. Dat kan veel beter, dachten Sven en ik”, vertelt Chris. De twee studenten kwamen terecht bij CyBe Construction. “Hier printen ze met robots betonnen gebouwen, laag voor laag. Denk aan een 3D-printer maar dan op een grote schaal.” Het grote voordeel van het 3D-betonprinten is de snelheid.

‘Je drukt op OK en veertig seconden later rolt er een ontwerp uit’

Ontwerp in veertig seconden
Samen ontwikkelden Chris en Sven de software BluePrint bij hun stageopdrachtgever. “Je vult in wat je wensen voor een huis of gebouw zijn. Bijvoorbeeld de functies, de oppervlaktes en de relaties zoals de keuken naast de tuin. Je drukt op OK en veertig seconden later rolt er een ontwerp uit.” Het ontwerp gemaakt door het algoritme in de software is met een paar stappen zo door te sturen naar de robots van CyBe Construction die het kunnen printen.

Software doet het werk
Het onderzoek van Chris en Sven is bijzonder: “Bij Bouwkunde denk je zelf na over hoe het eruit moet komen te zien en hoe het in elkaar steekt. Nu laat je dat aan de software over. Wat maakt dat dit proces veel sneller is, want je hoeft het nu alleen nog maar te beoordelen of het naar wens is. Dit is revolutionair!”

‘Dit is revolutionair!’

Doorontwikkeling
BluePrint wordt nu verder ontwikkeld door het duo. Het product dat de studenten maakten voor hun afstuderen was het prototype. Op dit moment worden er extra’s aan toegevoegd: “Het programma denkt straks zelf na over bijvoorbeeld brandpreventie en gaat zelf de locaties van kabels, leidingen en installaties bepalen. Zo hoef je bij een ontwerp ook met minder tussenpartijen en personen te werken. Wat geld en tijd scheelt.”

Baanbrekend
Het onderzoek werd ook genomineerd voor de Bouw en Infra Awards. “Jammer genoeg hebben wij niet gewonnen”, vertelt Chris. “Bouwtrajecten zijn al decennia op dezelfde manier ingericht, zo’n grote verandering is voor veel bedrijven lastig. Daar zijn ze niet dagelijks mee bezig. De afgelopen maanden is de software al bij verschillende projecten succesvol toegepast. De ontwikkelingen gaan razendsnel. Wij verwachten dat onze software bouwtrajecten baanbrekend gaat veranderen.”

Avans Afstudeerprijs 2017
De Avans Afstudeerprijs wordt op 31 oktober uitgereikt bij de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St. Joost in Breda. Naast Chris en Sven zijn nog vier andere studenten genomineerd voor de prijs.