Avansmedewerker doet 2 weken verslag van religieuze tolerantie in Indonesië

Avansmedewerker Mark Reijndorp bezoekt, samen met 5 andere vrijwilligers, de komende twee weken diverse projecten in Indonesië die te maken hebben met religieuze tolerantie.

Reijndorp, programmamanager bij de Diensteenheid Financiën en Studentzaken van het programma DFS2020, is een van de 100 reporters, die wereldwijd projecten bezoeken. Dat zijn Nederlanders die op bezoek gaan bij projecten van hulporganisatie Mensen met een missie en daar op hun eigen manier verslag van doen. Hij betaalt de reis zelf en heeft daarnaast voor de projecten in Indonesië geld opgehaald via crowdfunding.

Vind je het spannend?
“Jazeker. Ik ben al eerder in Azië geweest maar nog nooit in Indonesië. Bovendien weet ik nog weinig van de islam. Misschien kom ik erachter dat de beelden die ik heb helemaal niet kloppen. We gaan onder meer een imam ontmoeten die zich inzet voor vrouwenrechten. Ook bezoeken we een jongensinternaat. Worden ze daar geïndoctrineerd? Hoe kijken ze aan tegen mensen met andere religieuze achtergronden? Op het programma staat ook een school voor vrouwen waar hindoes, christenen en moslims samenkomen. In een gebied waar 15 jaar geleden die mensen nog met elkaar vochten.”

Zit er veel voorbereiding in de reis?
“Je moet eerst een selectieprocedure door bij Mensen met een missie. Dan heb je een gesprek met de projectleider. Via crowdfunding haal je geld op voor de reis. Dat ging zo goed, ik heb meer opgehaald dan nodig was. Daarnaast lees je vooraf veel en probeer je de achtergrond te begrijpen van de projecten die je bezoekt.”

Hoe ga jij verslag doen?
“Sommige groepsgenoten zijn erg goed in video editing en er gaat een fotograaf mee. In het gezelschap zit ook een voormalig journalist en een blogger. Ik heb die achtergrond niet, maar schrijf wel graag kleine stukjes en liedjes. Dat wil ik dus doen. Ik denk er ook over om een avond te organiseren voor alle donateurs waar ik achteraf verslag doe van mijn reis.”

De reis duurt twee weken, koppel je daar nog wat echte vakantiedagen aan vast?
“Nee, hoewel een aantal medereizigers dat wel doen, lukt mij dat niet mede in verband met de fase waar het programma DFS2020 zich nu in bevindt. We hebben een vol programma maar ook een aantal momenten voor ons zelf. Mijn vader is in 1949 gelegerd geweest in Indonesië en als ik in de buurt ben van die plek, wil ik daar nog wel even gaan kijken. De laatste dag hebben we ook een reflectiemoment en in november nog een terugkomdag.”

Hoe ben je op het idee van deze reis gekomen?
“Op Facebook kwam een bericht van ‘100 reporters’ voorbij. Het trok mij om verschillende redenen aan. Ten eerste zet ik me al langer in als vrijwilliger, bijvoorbeeld als penningmeester voor mijn popkoor en contactpersoon van mijn volleybalclub, maar ook als zorgvrijwilliger bij het Rode Kruis. De laatste jaren stond dat vrijwilligerswerk door omstandigheden op een lager pitje en ik vond dat het weer tijd werd om iets te ondernemen. Bij mijn vorige werkgevers heb ik veel internationale ervaring opgedaan. Dit is een mooie combinatie van vrijwilligerswerk en internationaal bezig zijn.”

“Daar komt bij dat ik een tijd terug de leiderschapstraining ‘on purpose’ gevolgd heb. Daarin denk je na over wat je nog wil. Ik heb het idee dat deze reis mij meer verdieping kan bieden. Ik wil graag mensen verbinden, raken en geraakt worden. Dat gebeurt de komende weken waarschijnlijk wel.”

De verslagen van Mark en zijn reisgenoten zijn te lezen via: www.mensenmeteenmissie.nl.

Linda van Leuken

Leuk Mark. Veel plezier en succes!

2017-10-26 18:57:59