De nieuwe minister(s) van Onderwijs: wie het weet, mag het zeggen

illustratie: Julika RunowWie volgt Jet Bussemaker straks op als minister van Onderwijs? En komen er nu één of twee ministers? Eén naam lijkt al bekend, maar de geruchtenmolen blijft op volle toeren draaien.

Arie Slob, tot 2015 fractievoorzitter van de ChristenUnie in de Tweede Kamer, wordt in veel media genoemd als nieuwe minister van Onderwijs. De voormalig leraar maatschappijleer, is tegenwoordig directeur van twee kenniscentra in Zwolle.

Averechts
Slob leidde (1961) vorig jaar nog een commissie die op verzoek van de Vereniging Hogescholen de omstreden prestatieafspraken in het hoger onderwijs tegen het licht hield. Bij de presentatie van het advies zei hij dat een boete van de minister voor onderpresterende instellingen averechts werkt. ‘Naming and shaming’ zou hen voldoende scherp houden.

Als de berichten kloppen, gaat hij als minister het primair en voortgezet onderwijs en de media bestieren. Universiteiten en hogescholen zijn vooral benieuwd wie de portefeuilles hoger onderwijs en wetenschap krijgt.

De Volkskrant en NRC zetten hun geld op VVD’er Bruno Bruins (1963), die van 7 juli 2006 tot 22 februari 2007 al even staatssecretaris van hoger onderwijs was in het derde kabinet-Balkenende. Maar door RTL Nieuws, de NOS en weekblad Elsevier  wordt de huidige baas van uitkeringsfonds UWV juist getipt als minister van Volksgezondheid.

Van Engelshoven
Die twee laatste media denken dat Ingrid van Engelshoven (1966) van D66 de beste papieren heeft. Als partijvoorzitter hielp ze, samen met Alexander Pechtold, D66 uit het slop en sinds 2010 is ze onderwijswethouder in Den Haag. Daar investeerde ze bijvoorbeeld in extra begeleiding van talentvolle maar kansarme meisjes, in meer ouderbetrokkenheid van moeders op school en in taalonderwijs voor vrouwen.

Onzeker is ook nog of kandidaat-minister Slob een tweede minister naast zich krijgt of een (extra) staatssecretaris. Het Algemeen Dagblad, de Volkskrant en NRC weten het zeker: OCW krijgt twee ministers. Andere media denken van niet.