Rüpp wil nog niet af van Keuzegids

De voorzitter van de Hogeschool Rotterdam heeft het debat geopend over ranglijsten zoals de Keuzegids. Hij wil er eigenlijk van af. Avansvoorzitter Paul Rüpp is bereid mee te denken over betere methoden, maar vindt dat studenten ook recht hebben op informatie over hun hogeschool.

Hoe weten we eigenlijk welke hogeschool de beste is? We zouden helemaal geen ranglijstjes moeten maken, vindt voorzitter Ron Bormans van de Hogeschool Rotterdam. Hij heeft twijfel bij de aanpak van de Keuzegids en hoopt dat andere hogescholen zoals Avans de discussie aanzwengelen. Vandaag praat hij daarover met Paul Rüpp van Avans.

‘Een tevredenheidsmeting geeft een indicatie’

“Ik wil eerst precies weten wat hij nu wil”, reageert Rüpp. “Bormans geeft ook aan dat studenten recht hebben op informatie over hun opleiding en hoe hun hogeschool het doet. Een tevredenheidsmeting geeft een indicatie.”

Relatief
Elke ranking is relatief weet Rüpp. “Als er lijstjes worden gemaakt, moet je oppassen dat je geen appels met peren vergelijkt. In die zin is ook de Eredivisie een verkeerde lijst: voor ploegen als NAC en Willem II is het onmogelijk landskampioen te worden. Eenvoudig omdat hun budget te laag is, maar daarmee kunnen ze voor de supporter nog wel een aantrekkelijke club zijn om te ondersteunen.”

De bestuursvoorzitter van Avans wil eerst kijken welke informatie voor een student relevant is en hoe de studiekiezer op basis van die informatie kan vergelijken en een goede studiekeuze kan maken. “Daar gaat het immers om. En als er betere methoden zijn dan de huidige Keuzegids, houd ik me aanbevolen. Ik wil daar wel over meedenken.”

Bob

Voor kinderen moet basisschool om de hoek ook 'goed' zijn. Je laat ze geen 50 km fietsen, dus alle scholen moeten goed zijn! Bij studiekeuze gaat het om de opleiding die bij student past; rare keuze naar 'beste' of toch maar 'slechtste' hogeschool?

2017-10-05 16:23:13