College Tour Bedrijfskunde: durf te vliegen, vallen hoort erbij

Zelfstandig ondernemerschap is populair in Nederland. Avans organiseert daarom voor tweedejaarsstudenten Bedrijfskunde van de Academie voor Algemeen en Financieel Management (AAFM) een College Tour met als gasten drie topondernemers: Tjeuvo verhoven, Walther Coppens en thrillerauteur Nathalie Pagie. In een bomvolle collegezaal vertellen ze over hun bedrijven en geven ze antwoord op uiteenlopende vragen.

In een korte introductie vertellen de ondernemers over hun werk. Vanaf de wieg tot aan het grote succes én alle struikelblokken, want wees voorbereid, waarschuwen ze. “Je gaat soms op je bek. Niet iedereen is geschikt voor het ondernemerschap. Je bent niet altijd verzekerd van een vast inkomen en met die stress moet je kunnen omgaan.”

‘Ontwikkel een dikke huid’

Coppens, eigenaar van een bouwbedrijf, wijst op de werkdruk: “Je moet soms bereid zijn 60 tot 80 uur te werken en veel energie in je bedrijf te stoppen.“ En ontwikkel een dikke huid, meteen de handdoek in de ring gooien is geen optie volgens de gastsprekers. Schrijver Pagie benadrukt: “Volharding is belangrijk. Heb lef, neem risico’s, toon initiatief. Het klinkt lgoisch, maar toch vergissen mensen zich hier weleens in als ze een onderneming starten.”

Gelukkige werknemers
“Maar hoe ga je om met emoties op de werkvloer? Moet alles zakelijk en afstandelijk?” vraagt een student uit de zaal. Coppens: “Absoluut niet. Soms moet je zakelijk zijn, maar in het geval van je team is emotie heel belangrijk. Een hartelijke sfeer op de werkvloer. En je werknemers laten merken dat je ze waardevol vindt. Als zij gelukkig zijn, floreert jouw bedrijf. Emotie moet zeker geen taboe zijn.” Verhoeven vult aan: “Kijk, als er een conflict is met een klant, stellen we ons professioneel op. Maar tussen collega’s onderling moet de sfeer juist laagdrempelig zijn. Dat komt je bedrijf ook ten goede.”

Wees niet te bescheiden
“Is jouw ultieme doel om de verkoopcijfers flink zien te stijgen?” Vraagt een van de organisatoren van het college aan auteur Pagie. “Ja en nee. Het gaat mij niet zozeer om winst maken, maar als schrijver wil ik natuurllijk wel dat zoveel mogelijk mensen mijn boeken lezen. Ik ben vroeger te bescheiden geweest. Dat kreeg ik van huis uit mee. Nu realiseer ik me dat je jezelf best mag laten zien. Dat is nodig om succes te oogsten. Blijf jezelf, maar durf ook uit te komen voor je kwaliteiten.”

‘Ondernemerschap moet in je genen zitten’

Een student achterin de zaal is nieuwsgierig naar ondernemer Verhoeven, eigenaar van een onderneming in constructie. “Jouw zaak is een familiebedrijf. Heb je het enkel daarom overgenomen? En heb je ook ergens anders gewerkt?” Volgens de ondernemer is het hem inderdaad met de paplepel ingegoten, maar het ondernemerschap sprak hem ook enorm aan. “Ondernemerschap moet in je genen zitten. Mijn broer heeft dat helemaal niet, terwijl hij ook uit een ondernemersgezin komt. Ik heb maar een jaar elders gewerkt. Achteraf had ik best langer ergens anders willen werken, maar zo is het nu eenmaal gelopen.”

Als laatste stak Pagie alle studenten een hart onder de riem: “Kies je voor het ondernemerschap, probeer dan dicht bij jezelf te blijven. Het klinkt cliché, maar toon lef. Weet wat je sterke en zwakke punten zijn, geniet van quick wins, maar heb een lange termijn visie. Durf te vliegen en te vallen. Want dat vallen hoort er ook bij.”

Semestercoördinatoren Niek Melisse en Joost van Hilst organiseerden het evenement.