Eerstejaars Avans adviseren Raad van Bestuur Efteling

Plons je in 2030 van een metershoge Eftelingglijbaan in een Eftelingzwembad dan zou het zo maar kunnen dat een van de ideeën van eerstejaarsstudenten Accountancy is gerealiseerd.

Alle eerstejaarsstudenten van de Academie voor Algemeen en Financieel Management in Breda en de Academie voor Financieel Management in Den Bosch hebben de afgelopen tien weken gewerkt aan een opdracht voor de Efteling. Ze moesten een concept verzinnen voor het attractiepark in 2030. De beste studenten mochten hun plan presenteren aan de Raad van Bestuur van het pretpark.

Waterrijk
“Om het aantal bezoekers minder weersafhankelijk te maken en buitenlandse bezoekers te verleiden tot een verblijf van meerdere dagen moet de Efteling een Waterrijk toevoegen”, zegt Accountancystudent Jasper Spek. Samen met drie medestudenten bedacht hij het plan voor een groot zwembad en hotel in de bekende Eftelingsfeer.

“We moesten kansen en bedreigingen bekijken, onderzoek doen naar de marktpositie van de Efteling ten opzicht van andere parken en met een financiële onderbouwing van ons idee komen.” Vooral dat laatste vonden Jasper en zijn medestudenten leuk om te doen. “Het was wel een bevestiging dat we voor de juiste opleiding gekozen hebben. We hebben de kosten gedetailleerd in kaart gebracht tot op het aantal benodigde bedden toe. Uiteindelijk kom je dan tot een eindbalans van verwachte opbrengsten en kosten.”

Magisch klokje
Eigenlijk is het best lastig om de hele dag met een tas door de Efteling te zeulen, vindt een groepje studenten Human Resource Management. Daarom bedachten zij een magisch klokje. “Dat is een polsbandje dat gekoppeld is aan een kluisje in de Efteling”, legt Meta Westerweele uit. Volgens het groepje studenten moeten er in het pretpark kluisjes komen. “Dat kan in de vorm van een klokkentoren. Met het polsbandje ben je dan een soort bewaker.” Bezoekers zouden ook via het bandje kunnen betalen zodat ze niet met een portemonnee in het park hoeven rond te lopen. “En voor kinderen kun je interactieve spelletjes koppelen aan het polsbandje.”

Beide eerstejaars presenteerden hun plan aan de Raad van Bestuur van de Efteling. “Dat was best spannend, maar we waren zenuwachtiger voor de allereerste presentatie aan onze eigen docenten. Toen wisten we namelijk nog niet of ons idee goed was”, zegt Jasper. Meta was extra gemotiveerd toen ze hoorde dat een select groepje studenten bij de Raad van Bestuur zou komen. “Dat was vooral een reden om extra je best te doen.”

Toekomst
Of het Waterrijk ooit in de Efteling komt is nog de vraag. “De Raad van Bestuur had waardering voor het idee maar wees erop dat er 110 miljoen euro geïnvesteerd moet worden om, volgens onze berekening, 6 miljoen euro winst te maken”, zegt Jasper. Ook de magische klokjes zijn naar Meta’s weten nog niet in bestelling. “Maar er werd wel goed gereageerd op ons idee, dus wie weet.”