Op kamers? Dan ben je in Breda het duurste uit (en word je maximaal uitgebuit)

illustratie: Julika RunowWethouders van diverse studentensteden hebben vorige week bij het kabinet aandacht gevraagd voor de uitbuiting van studenten door huisjesmelkers. Uit onderzoek van de LSVb blijkt dat van de drie Avanssteden in Breda het maximale huurtarief het meest wordt overschreden.

Een Bredase student was in 2016 gemiddeld 364,84 euro kwijt, zo blijkt uit onderzoek van de Landelijke Studentenvakbond (LSVb). In Den Bosch betaalden studenten gemiddeld zo’n 326 euro voor een kamer, in Tilburg was de gemiddelde huurprijs 284 euro. De gemiddelde huurprijs van studentenwoningen in Nederland bedroeg in 2016 323 euro.

Maximale huurtarief

Breda staat in de provincie ook bovenaan als het gaat om het overschrijden van het maximale huurtarief. Bredase studenten betaalden in 2016 maandelijks zo’n 109,41 euro te veel voor een kamer. In Eindhoven was dit gemiddeld 91,82 euro en in Den Bosch 83,33 euro. Tilburgse studenten werden nog het minst uitgebuit met een te veel betaald huurbedrag van 66,22 euro per maand.

“Er zijn de afgelopen jaren al bijna 700 studentenwoningen, veelal in kantoren, door particuliere beleggers gerealiseerd. Inmiddels scoort Breda ook beter op betaalbaarheid, nog niet zo goed als Tilburg, maar beter dan Eindhoven”, reageert een woordvoerder van de gemeente in BN|DeStem. De woordvoerder laat weten dat er met beleggers in studentenwoningen afspraken zijn gemaakt over de betaalbaarheid.

Onaantrekkelijk voor huisjesmelkers

Breda maakt de verhuur van kamers buiten het centrum extra onaantrekkelijk voor huisjesmelkers. Zo mogen er maximaal drie kamers worden verhuurd met een minimale afstand van 30 meter ten opzichte van een ander kamerverhuurpand. Ook mogen er niet meer dan 10 procent van alle adressen in een straat op deze manier worden aangeboden. “Een huis verhuren met drie kamers is commercieel minder interessant, maar wel voor studenten, die samen een huis huren, of waarvan een van de ouders de woning heeft gekocht”, aldus de woordvoerder in BN|DeStem.

Zelf checken
Veel studenten betalen teveel huur voor hun kamer, studio of appartement. Wat ze vaak niet weten is dat hun kale huur wettelijk ligt vastgesteld en dat ze de teveel gevraagde huur kunnen terugvragen via de huurcommissie. Op checkjekamer.nl kun je zelf checken of je teveel huur betaalt.

W*M

ze willen gewoon geen studenten in woon wijken heeft niets met studenten beschermen te maken, intreseert ze geen reed.

2017-11-20 15:47:33

W*M

hiermee beperk je wel het aanbod en dus verhoog je de prijs......... dus die studenten worden nog harder uitgebuid.

2017-11-20 15:43:49