Betalen met Pinguïns: CMD’ers brainstormen over innovatieve werelden

Nederland is een rijk, veilig en gezond land. Is het tijdperk van groots dromen daarmee voorbij? Niet als het aan tweedejaarsstudenten Communication & Multimedia Design in Breda ligt. Zij werken sinds kort in groepen van vijf aan het bouwen van hun ideale wereld. Hun opdrachtgever is niemand minder dan Philips Lighting

Binnen zogenoemde hackathons brainstormden ze in de tweede week van hun project over imaginaire en misschien wel toekomstige steden en werelden. Dat was nog maar het begin, want de studenten hebben acht weken om te brainstormen over hun utopische leefomgevingen.

Hackathons
Netflix, Facebook en Google organiseren al jaren hackathons. Bij dit soort grote bedrijven werpt het zijn vruchten af, want dankzij een hackathon is bijvoorbeeld de like-button op Facebook ontstaan. De CMD-studenten die voor Philips aan de slag gaan, werken acht intensieve weken samen aan dit project in verschillende werkvormen die gangbaar zijn in de creatieve industrie.

In de werkplaats Makersbase in de Nieuwe Veste trapten de studenten af met hun grote opdracht. Hun concepten staan nu nog in de kinderschoenen, maar Punt mag alvast een tipje van de sluier oplichten van twee bijzondere leefomgevingen.

‘De huizen zijn gebaseerd op communistische architectuur uit Rusland’

Welkom
Welkom is een idee van David Wolters, Daphne Plaizier, Shirley Pater en Dennis Oosterhof. David vertelt: “Onze stad bestaat uit een gigantische toren met daaromheen huizen. Alle wegen leiden naar die centrale toren en de huizen zijn gebaseerd op communistische architectuur uit Rusland: grote appartementsblokken die allemaal op elkaar lijken.”

“In onze stad is er sprake van een vrije markteconomie”, vervolgt de student. En je betaalt in Welkom met pinguïns. “Bij je geboorte krijg je als geregistreerde burger een pinguïn toegewezen waarmee je toegang krijgt tot de eerste verdiepingen van de toren. Zonder een pinguïn kom je de toren niet in en om rond te komen ga je werken op het platteland, de mijnen of in de energiecentrales.”

Een gelijkwaardige, overzichtelijke wereld met pinguïns als betaalmiddel, dat klinkt nagenoeg perfect. Toch is Welkom niet immuun voor conflicten en ook niet bepaald diervriendelijk. “Maar conflicten worden opgelost met pinguïn-gevechten”, verklaart David. “Er komen speciale pinguïn-arena’s. De winnaar verdient in principe niks, maar de verliezer verliest wél een pinguïn, aangezien die sterft.”

Landslide
In Landslide bewegen steden zich over het aardoppervlak. “Beweging is vooruitgang. Niet mensen leiden een nomadisch bestaan, maar steden”, aldus Lorenzo de Lijser, die ook namens groepsgenoten Wiske Slachmuijlders; Martin Renner, Vivian Schoemaker en Jente Zwamborn spreekt. “In Landslide heeft men zich aangepast aan een wereld die altijd in beweging is.”

‘Betekent het dat de aarde welvarend blijft, of dat dit eindig is?’

Natuurlijk kent Landslide ook de nodige problemen. “In een bewegende streek ontstaan conflicten veel sneller dan in de echte wereld. Wat zorgt ervoor dat de aarde zich zo heeft gemanifesteerd? Betekent het dat de aarde welvarend blijft, of dat dit eindig is?”

De studenten zijn nog tot 11 januari bezig met dit project. De beste concepten mogen een week later naar de High Tech Campus. In februari presenteren de CMD’ers hun bevindingen aan Philips Lighting.