Twee generaties bij Avans: ‘Het moet allemaal veel sneller’

Jonathan en Seth Rohoman zitten beiden in hun derde jaar bij Avans. Jonathan (22) doet International Maintenance Management terwijl zijn twee jaar oudere broer Seth Mechatronica studeert. Vader Sam (64) studeerde Hebreeuws en Mediawetenschappen aan Hunter College van de City University van New York. Nu doceert hij Business Communication bij Avans. In een kleine vergaderruimte op Avans Hogeschool, vertellen de drie charismatische Rohomans over hun gezin, het studentenleven en de veranderingen in het onderwijs.

“Ik ben zelf niet technisch aangelegd”, lacht Sam, refererend naar de studierichtingen van zijn zoons. “Maar daarom vind ik het juist mooi dat zij een technische studie doen.”

Seth: “Pap is meer van de talen.” Hij kijkt vervolgens lachend richting zijn broer: “Wij zijn dat totaal niet hè.”
Jonathan: “Buiten het feit dat we tweetalig zijn opgevoed niet nee. Nederlands en Engels kunnen we. Maar daar stopt het dan ook.”

Echt haast hebben zoons Rohoman niet om het huis uit te gaan. Jonathan: “School is toch dichtbij. En ik heb een sterke band met mijn ouders en broer.”
Seth grapt: Jij kan ons niet loslaten pap! Nee, het zou ook maar duur zijn.”
Jonathan: “Onze ouders zijn heel relaxed, dus daar boffen we mee.”
Sam glimlacht triomfantelijk om de reacties van zijn zoons. “Van mij mogen ze zolang blijven als ze willen. Ik vind het heerlijk.”
Jonathan: “Volgens mij is het ook een cultuursverschil. In Nederland worden jongeren al vrij jong gestimuleerd om uit huis te gaan. Ik zie in de Spaanse cultuur dat jongeren ook langer thuisblijven.”

Bij ons is dat best ongebruikelijk, je kinderen uit huis zetten

Sam: “Ik ben opgegroeid met een Surinaamse moeder en ik heb een tijd op Aruba gewoond. Familie is binnen de Surinaamse cultuur ontzettend belangrijk. Er is veel naastenliefde. Dat probeer ik mijn kinderen mee te geven.”

Jonathan: “De vader van een vriend van me vroeg hem wanneer hij het huis uitigng. Die vriend is negentien.”
Sam verbaasd: “Dat zou ik nooit doen.”
Seth: “Nee bij ons is dat best ongebruikelijk. Je kinderen uit huis zetten.”
Sam: “Mijn moeder woonde jarenlang ook bij ons in huis.”
Seth grijnst: “Eigenlijk hadden we drie ouders.”

Blij met de hogeschool
Over Avans zijn de Rohomans unaniem tevreden. Sam werkt al negen jaar bij Avans: “Het mooist vind ik dat ik met veel intelligente mensen werk. Ik hecht waarde aan intellectuele gesprekken en die heb ik hier veel. Kennis wordt bij Avans enorm gestimuleerd.”
Jonathan: “Ik vind het vooral fijn dat ik altijd kan praten met m’n docenten, ook als het niet studiegerelateerd is.”

Druk druk druk
Het studentenleven is nu hectischer dan in Sam’s tijd. “Ik moest hard werken om überhaupt aan een studie te beginnen. Dat hoefden zij niet. Daartegenover staat wel de huidige 24-uurs economie. Het moet allemaal veel sneller. Ik had ook al jong de ambitie die zij hebben, maar in mijn tijd was het toch allemaal een beetje laid back. Dat had als voordeel dat ik redelijk ontspannen mijn studententijd doorging. Ik had de ruimte om me te ontplooiien. Ik ben vier keer van richting veranderd voordat ik mijn major koos.”

‘We kiezen zelf voor een druk leven, maar dat hoort bij de tijd’

Jonathan: “Daar is geen tijd meer voor, dat is misschien wel jammer.”
Sam knikt: “Ik ben heel blij dat ik me die eerste twee jaar van mijn studie heb kunnen oriënteren.”
Jonathan: “Dat hoge tempo zie je niet alleen in het onderwijs trouwens. Er gebeurt zoveel tegelijk. Ik zit in een breakdance crew, doe aan calisthenics, klim en speel piano.”
Seth: “Ik doe hetzelfde als hij. Maar ik doe ook een Braziliaanse krijgskunst Jiu Jitsu .
Jonathan onderbreekt: Dat deed ik eerst ook, maar ik stopte omdat ik geen tijd meer had.”
Seth: “En we werken allebei bij Ucademy.”
Jonathan: “We kiezen zelf voor een druk leven, maar dat hoort een beetje bij onze tijd.”
Seth: “Voor mij speelt technologie mee. Kijk naar m’n Whatsapp.” Seth houdt zijn telefoon omhoog. Op het scherm lichten honderden whatsappberichten op.
“Ik ben wel extreem hoor”, geeft hij vervolgens toe.
Jonathan: Ik ervaar die druk ook. Soms denk ik: “Wat als het een belangrijk berichtje is?” Je kunt de verleiding niet weerstaan om toch te kijken.”

‘Toen ik opgroeide waren er niet eens satellieten in de ruimte’

Sam: Dat was zo anders in mijn tijd. Toen ik opgroeide waren er niet eens satellieten in de ruimte. Er was meer tijd om te dagdromen.”
Jonathan: “Als wij ons nu een klein beetje vervelen, pakken we onze telefoon.”
Seth tegen zijn broer: Jij deelde ooit een bericht van iemand die zei: ‘Today everyone is taking selfies, but they have no knowledge of self.’ Dat vat het mooi samen.”

Hij vervolgt: “Maar ik zie ook voordelen van technologie.”
Sam  knikt: “Technologie heeft jullie ook veel gebracht. Vroeger moest ik alles wat ik inleverde met de hand schrijven. En voor onderzoek moesten we naar de bieb. Dat was ontzettend tijdrovend.”
Seth lacht: “Google is de beste vriend van studenten. Ik heb zo vaak van mijn ouders gehoord dat ze vroeger alles opzochten in boeken en vervolgens moesten kopiëren.”
Jonathan: “Dat kan ik me nu niet meer voorstellen.”
Sam: “Dat zeg je nu wel, maar we hadden geen keus. Het was niet anders.”

Fear of missing out
Het jongleren met hun studies, muziek, hobby’s en technologie vinden de jongens soms lastig. “Er is een meme (cartoon, red.) waarin je een student ziet die moet kiezen tussen drie activiteiten: studeren, sociale bezigheden en slapen, maar eigenlijk ben je fysiek in staat tot twee dingen. Zo zie ik het studentenleven”, zegt Seth. Jonathan, die af en toe op zijn telefoonscherm tuurt tijdens het interview: “Er is zoveel, waar moet ik dan m’n aandacht aan besteden? Je hebt altijd het gevoel dat er iets moet gebeuren. Je krijgt FOMO. Fear of missing out.”