Vakbond: 21 hbo-bestuurders verdienden boven de norm

Vorig jaar ontvingen negentien hbo-bestuurders, waaronder twee van Avans, meer dan het ministerssalaris van 179.000 euro, meldt de Algemene Onderwijsbond. Nog twee andere bestuurders verdienden meer dan bij de omvang van hun hogeschool past.

De bestuurders hoeven het geld niet terug te betalen, want ze overtreden geen regels met hun inkomen. Hun contracten stammen van voor de wetswijzigingen die het salaris van onderwijsbestuurders inperkten.

Verdienen
Maar de AOb vindt het niet wenselijk dat ze zoveel verdienen. “Goed om te zien dat het aantal topverdieners aan de bovenkant afneemt”, zegt vakbondsbestuurder Douwe van der Zweep, “maar het zou wel wat sneller mogen.”

De vakbond heeft zich altijd verzet tegen hoge salarissen aan de top van de onderwijsinstellingen. Uiteindelijk is de wet aangepast en moet het inkomen van bestuurders aan publiek bekostigde instellingen onder vastgestelde maxima blijven.

Zittende bestuurders mochten vier jaar lang hun oude salaris behouden. Daarna moet het bedrag in stappen omlaag en vallen ze alsnog onder de nieuwe norm. “Het is wel frustrerend dat het door het overgangsrecht nog jaren kan duren voordat het zover is”, meent Van der Zweep.

Salarisladder
De norm van 179.000 euro geldt alleen voor grote, complexe onderwijsinstellingen. Voor kleinere instellingen gelden lagere tarieven. Daar is een ‘salarisladder’ voor bedacht. Zo bezien verdienen drie hbo-bestuurders “boven hun stand”, zoals de vakbond het uitdrukt.

Volgens de inventarisatie van de AOb ontvingen twee bestuurders van de Hogeschool van Amsterdam meer dan twee ton, toen ze ook de Universiteit van Amsterdam onder hun hoede hadden.

Animo
De Vereniging van Toezichthouders van Hogescholen liet begin dit jaar weten dat de topsalarissen in het hbo de laatste jaren flink verlaagd zijn, maar dat de invloed daarvan gering is. “Voor een vacature is nog altijd veel animo”, zei voorzitter Pim Breebaart, al wordt het volgens hem wel moeilijker om mensen uit het bedrijfsleven aan te trekken..

Overigens publiceert het ministerie van Binnenlandse Zaken volgende maand een overzicht met alle topsalarissen in de publieke en semipublieke sector, ook die van universitaire bestuurders. De AOb loopt altijd op dat overzicht vooruit en spit zelf de jaarverslagen van hogescholen door.