Avanslector Sebastian Olma: ‘Ik wil koppige kunstenaars opleiden’

Foto: Wilfried Scholtes/BeeldveldVoor Sebastian Olma, lector Autonoom Maken, van het Expertisecentrum Kunst, Design en Technologie is het belangrijk dat zijn lectoraat aansluit bij het onderwijs. “Ik wil bijdragen aan de koppigheid van de kunstenaar.”

“Het onderzoek dat wij doen bij het lectoraat is niet klassiek van opzet. Vaak rolt er geen wetenschappelijke paper uit maar maken wij documentaties, boeken, soms kan zelfs een live performance het ‘product’ van het onderzoek zijn. Wij experimenteren met onderzoeksvormen bijvoorbeeld door inzetten van film, fotografie of inderdaad performance”, legt Sebastian Olma, lector Autonoom Maken uit.

Eigentijdse invulling
Olma’s lectoraat is verbonden aan de opleidingen AKV|St.Joost en aan de beide Communication & Multimedia Design opleidingen van Avans. “Ik zie het als hoofdtaak van mijn lectoraat om onze opvattingen en definities over autonomie verder te ontwikkelen. Ik probeer te komen tot een eigentijdse invulling van het autonomiebegrip. Ik wil koppige kunstenaars opleiden die niet altijd maar meegaan met de tijd maar ook maatschappelijk ingesleten processen doorbreken.”

‘Het onderzoek naar nieuwe beeldvorming is breed gedeeld met studenten, die ook zelf in workshops hiermee experimenteren’

Als lector zit Olma dicht op het onderwijs. Zijn kenniskring van vijf docent-onderzoekers legt steeds verbindingen met het eigen onderwijs. Daarnaast nodigt hij twee keer per jaar sprekers uit voor lezingen en workshops en bespreekt met docenten binnen en buiten de kenniskring thema’s die daarna landen in het onderwijs. “Een voorbeeld uit de kenniskring is het onderzoek van docent Martine Stig naar onze veranderende beeldcultuur. Eeuwenlang keken wij horizontaal, maar door alle technologische ontwikkelingen komt daar nu een top-down perspectief bij (Google Earth, drones). Het onderzoek naar nieuwe beeldvorming is breed gedeeld met studenten, die ook zelf in workshops hiermee experimenteren.”

Communicatieprobleem
De lector geeft toe dat het studenten vaak ontgaat dat deze initiatieven worden ondernomen vanuit een lectoraat. “Daar zitten wij, en de meeste andere Avanslectoraten, inderdaad nog wel met een communicatieprobleem. Maar daar werken we aan. We willen vaker sociale media en andere kanalen inzetten om ons zichtbaar te maken bij studenten.”

“Een ander project dat nu loopt in de kenniskring gaat over hoe je autonome kunst een plek kunt geven in de creatieve industrie. Er is de afgelopen decennia een fantasiebeeld over kunstenaars gecreëerd. Er wordt tegenwoordig automatisch van hen verwacht dat zij antwoord kunnen geven op te grote maatschappelijke vragen, maar dat klopt vaak niet. Kunstenaar en industrie moeten dat antwoord samen ontwikkelen, en mijn kenniskringlid Rob Leijdekkers zoekt binnen zijn onderzoek (YAFF.nl) naar manieren waarop afgestudeerde kunstenaars vanuit hun autonome positie bijdragen binnen de creatieve industrie kunnen leveren.”

‘Ik heb het geluk dat ik bij Avans met open armen ben ontvangen’

Het lectoraat biedt jaarlijks twee studenten de mogelijkheid twee maanden in Berlijn een residentieprogramma te volgen en Olma is bezig met het opzetten van een spring/summerschool.

“Ik heb het geluk dat ik bij Avans met open armen ben ontvangen. Een lectoraat staat of valt bij de bereidheid van docenten om samen te werken. Die bereidwilligheid ervaar ik hier en dat maakt het mogelijk om binnen mijn lectoraat meer te bereiken dan ik vooraf verwacht had.”

In magazine 3 van Punt lees je meer over Avanslectoren: