Starterslift stopt 31 december maar Avans blijft studentondernemers helpen

Foto: Wilfried Scholtes/BeeldveldEen grote groep Avansstudenten heeft de afgelopen elf jaar profijt gehad van de kennis en kunde van Starterslift. Deze organisatie hielp studenten met een goede start van hun onderneming. Starterslift stopt eind dit jaar en het Avans Ondernemerscentrum neemt een belangrijk deel van de ondersteuning over. De hogeschool introduceert bovendien de Avans Studenten Topondernemersregeling.

Starterslift was een initiatief vanuit Provincie Noord-Brabant en het Ministerie van Economische Zaken om jonge ondernemers een steuntje in de rug te geven. Eind december stopt de subsidie en dus de activiteiten die Starterslift organiseerde.

‘We gaan geen leningen verstrekken. Starterslift deed dat wel, maar financiering van start ups past niet bij een kennisinstelling’

Financiering van start ups
“Het Avans Ondernemerscentrum neemt bijna alle ondersteuning over van Starterslift”, zegt Sandra Rambow, directeur van het AOC. “We gaan echter geen leningen verstrekken. Starterslift deed dat wel, maar financiering van start ups past niet bij een kennisinstelling.”

De zes Brabantse hoger onderwijsinstellingen vinden de ondersteuning van startups wel belangrijk. Zij werken daarom samen met de Provincie Noord-Brabant en de Brabantse ontwikkelingsmaatschappij (BOM) aan een nieuw Brabant breed startup programma.

Werken op locatie
Naast coaching en het volgen van workshops en trainingen, kunnen Avansstudenten via Starterslift ook over een locatie beschikken om hun onderneming verder uit te bouwen. In Breda zit bijvoorbeeld een groep startende ondernemers bij elkaar in een incubator op de Oranjeboomstraat. Deze (oud-)studenten hoeven gelukkig niet tijdens de kerstdagen op zoek naar een ander pand. “Avans houdt het huurcontract van die locatie voorlopig aan tot augustus 2018”, zegt Berry Timmers van Starterslift en het Avans Ondernemerscentrum. “Ook voor de periode daarna zullen we ervoor zorgen dat er een geschikte incubator voor studenten in Breda is”.

‘We zijn er met name voor studentondernemers die binnen hun eigen opleiding niet of beperkt in aanraking komen met ondernemerschap’

Het Avans Ondernemerscentrum gaat studentenondernemers scouten, screenen en begeleiden binnen de hogeschool. “We zijn er met name voor studentondernemers die binnen hun eigen opleiding niet of beperkt in aanraking komen met ondernemerschap. Maar in principe kan iedere Avansstudent met interesse in ondernemerschap een van de trajecten van het Ondernemerscentrum volgen”, zegt Rambow.

Studenten Topondernemersregeling
Voor een selecte groep is de Studenten Topondernemersregeling geïntroduceerd. Zowel Rambow als Timmers geeft aan dat het Avans niet gaat om aantallen. “We willen niet zoveel mogelijk studentondernemers afleveren, het gaat bij deze regeling echt om het neusje van de zalm”, zegt Rambow.

Daarom worden studenten gescreend door een onafhankelijke commissie van ondernemers en deskundigen uit de praktijk. Timmers: “Die commissie beoordeelt dus of studenten in aanmerking komen voor de status van topondernemer. Op deze wijze ontstaat er een meer objectief oordeel.”

Afstuderen binnen je eigen onderneming

Deelname aan de Topondernemersregeling biedt een aantal voordelen. Val je binnen de regeling, dan maak je aanspraak op bijvoorbeeld een verlengde propedeuse, spreiding van vakken en tentamens en stage of afstuderen binnen je eigen onderneming.

Afstuderen binnen je eigen onderneming was bij sommige opleidingen al mogelijk, maar het is nog niet gewoon voor alle opleidingen. Nu is het Avansbreed geregeld. “Studenten die binnen de regeling vallen, kunnen nu echt ergens aanspraak op maken”, zegt Timmers.