Technici, ict’ers, verpleegkundigen en kunstenaars vinden de komende jaren een baan

Illustratie: Janine JansenTechnici en ict’ers zitten op rozen: zij vinden de komende jaren makkelijk een baan. Maar ook voor verpleegkundigen en kunstenaars zijn de vooruitzichten op de arbeidsmarkt bij nader inzien prima.

Dat blijkt uit de nieuwste prognoses van het Maastrichtse onderzoeksbureau ROA, dat elke twee jaar een update van de voorspellingen geeft.

Deels zijn de voorspellingen hetzelfde als in 2015. Technische hbo’ers kunnen eenvoudig een baan vinden. De arbeidsmarkt ziet er goed of zelfs ‘zeer goed’ uit. Ook leraren komen makkelijk aan de slag.

Opvallend is vooral de omslag bij fysiotherapie en verpleegkunde. Twee jaar geleden zag het er ‘matig’ uit, vonden de onderzoekers van het ROA, maar nu niet meer. De vooruitzichten zijn goed.

Bezuinigingen
“Twee jaar geleden stonden er in de zorg veel bezuinigingen op stapel”, zegt hoogleraar Didier Fouarge van de Universiteit Maastricht, waar het ROA deel van uitmaakt. “Daar hielden we toen rekening mee en dat had grote gevolgen voor de werkgelegenheid. Maar beleidsmakers houden niet altijd woord: de bezuinigingen zijn van tafel geveegd en er komt zelfs twee miljard bij. Dat is misschien maar goed ook, alleen is dat voor mij wel lastig. Ik moet mijn voorspellingen bijstellen.”

Ook voor hbo-journalisten (van slecht naar matig) en voor afgestudeerden van kunstopleidingen (van matig naar goed) zijn de inschattingen bijgesteld. Kun je eigenlijk wel vertrouwen op zulke veranderlijke informatie?

Fouarge: “Je wilt iets weten over de arbeidsmarkt van de komende jaren en daarvoor moet je je baseren op de beste informatie die voorhanden is. Maar we houden de prognoses niet voor niets up-to-date. Ze veranderen nu eenmaal.”

Op vingers natellen
De cijfers van het ROA vinden hun weg naar studiekiezers via websites als studiekeuze123.nl en ook via de Keuzegidsen voor het hoger onderwijs. “Het is belangrijk dat deze cijfers er zijn”, begint Frank Steenkamp van de Keuzegids, “maar soms krijg ik het gevoel dat de voorspellingen een tikje formeel en wereldvreemd tot stand komen. Over de zorg hadden ze nooit zo negatief hoeven zijn. Je kon op je vingers natellen dat de behoefte aan verpleegkundigen zou toenemen.”

Zo vermoedt hij ook dat de huidige voorspellingen voor studenten toerisme en vrije tijd niet kloppen. Volgens het ROA zijn de vooruitzichten slecht, maar Steenkamp vermoedt dat het wel meevalt. “Het toerisme gaat groeien en al die Aziaten willen toch ook rondgeleid worden. Er zijn heus niet alleen wat extra schoonmakers in hotels nodig.”

Academisch
Ook voor het wetenschappelijk onderwijs zijn de voorspellingen hier en daar aangepast. Vooral academisch geschoolde docenten hebben geluk: hun arbeidsmarkt verandert van matig in goed. Ook psychologen en juristen krijgen de wind weer in de zeilen, meent het ROA. ‘Bedrijfseconomie en logistiek’ daarentegen zakt van matig naar slecht.

Arold Roestenburg

Gedaan.

2017-12-05 23:05:24

Atticus

Redactie, kunnen jullie Robs hatelijke en off-topic vluchtelingen-bashing hier verwijderen?

2017-12-05 19:52:02