Avans wil pas vervangen door OV-kaart: jaarlijkse besparing van 90.000 euro

Het plan om de Avanspas te vervangen door de OV-kaart heeft nogal wat vragen en reacties opgeleverd onder medewerkers en studenten. Jeffrey Janssen, adjunct-directeur van de Diensteenheid ICT en Facilitaire Dienst, geeft tekst en uitleg.

Het plan is om vanaf het nieuwe studiejaar de Avanspas niet meer uit te reiken aan nieuwe studenten en vanaf januari 2019 ook niet meer aan nieuwe medewerkers. Wat iedereen nu met de Avanspas doet, kan dan ook met de OV-kaart. Gebruikers die geen OV-kaart hebben, krijgen een blanco pas. De huidige passen blijven gewoon werken.

Hebben jullie de reacties en weerstand onder medewerkers en studenten onderschat?
“Je neemt iets van iemand af wat ze dagelijks gebruiken. Zo’n verandering is altijd lastig. Het voelt als een teruggang, maar dat is het niet. De huidige passen blijven gewoon werken.”

Verandert er dan niks voor studenten en medewerkers met een Avanspas?

“Jawel, ze zijn straks niet meer oplaadbaar in de gebouwen. We gaan werken met een webshop waarin je via iDEAL geld op je account zet. Dat account is gekoppeld aan je Avanspas of bij nieuwe studenten en medewerkers hun OV-kaart. In de kantine kun je voortaan alleen nog maar met je bankpas betalen.”

‘Het hele proces van het aanmaken, bedrukken en opsturen van een gepersonaliseerde pas kost Avans 7,50 euro per pas’

Waarom kiezen jullie er eigenlijk voor om geen Avanspassen meer uit te reiken?

“Het hele proces van het aanmaken, bedrukken en opsturen van een gepersonaliseerde pas kost Avans zo’n 7,50 euro per pas. Een blanco pas kost maar 1 euro. Het is dus een enorme besparing. Bovendien is het veel duurzamer om gebruik te maken van een pas die veel studenten en medewerkers toch al hebben: de OV-kaart. Dat bespaart plastic.”

In 2017 heeft Avans bijna 14.000 nieuwe passen uitgegeven. 1.316 voor medewerkers en 12.696 voor studenten. Overstappen zou dus een besparing van ongeveer 90.000 euro per jaar betekenen.

Naast de functionaliteiten ontlenen medewerkers en studenten ook een deel van hun identiteit aan de Avanspas. Het laat zien waar ze bij horen. Dat verdwijnt dadelijk.

“Dat klopt. Daarom overwegen we ook dat mensen die dat willen hun blanco pas alsnog kunnen laten bedrukken.”

‘Er komt een digitale versie van de Avanspas die je op je smartphone kunt laden’

Studenten krijgen bij bijvoorbeeld musea korting als ze een studentenpas laten zien.
“Er komt een digitale versie van de Avanspas die je op je smartphone kunt laden. Daarmee kun je aantonen dat je een Avansstudent bent. Met bedrijven uit Breda, Tilburg of Den Bosch hebben we dit nog niet besproken, maar we brengen bedrijven wel vooraf op de hoogte als er iets wijzigt. Verder hebben we hierover ook contact gehad met onder andere de Universiteit Utrecht die langer op deze manier werken.”

Hoe gaat het straks als ik een boek leen in Xplora. Daar scannen ze nu de barcode op mijn pas?
“In plaats van de barcode gebruiken we dan de NFC-code die op een OV-kaart of blanco kaart zit. Dat hebben we ook besproken met het LIC. Dit is getest en werkt met het uitleensysteem.”

Waarom stapt Avans niet helemaal over op de NFC-techniek die in telefoons zit?
“Dat kan technisch gezien niet. Neem de toegang via de deuren, daarvoor zou je een NFC-code moeten koppelen aan een persoon, maar sommige smartphones maken continu een nieuwe code aan. Wellicht dat dit in de toekomst anders is, maar nu kan het nog niet.”

‘Avans koppelt niks met het systeem van de NS’

Wat vindt de NS ervan dat Avans gebruik maakt van de OV-kaart?
“We hebben daarover contact gehad met Translink, het bedrijf achter de OV-kaart en wat wij willen doen, kan gewoon. Avans koppelt niks met het systeem van de NS. We schrijven ook niks op de kaart. Wij leggen alleen vast dat iemand bij een bepaalde pas hoort. Dat kan ook een pas van de sportclub zijn als die dezelfde techniek gebruikt.”

“Avans is niet de eerste hogeschool die op deze manier gaat werken. Onder meer de Hogeschool Utrecht en de Hogeschool Leiden hebben het al ingevoerd. Daar werkt het prima. Studenten en medewerkers die hun OV-kaart echt gescheiden willen houden van Avans, kunnen ook gewoon een blanco pas krijgen.”

Paul Minnaert

Wie de "Toetsregeling Avans" erop naslaat, ziet dat bij Avans alleen een officieel ID is toegestaan bij tentamens. En al een aantal jaar.

2018-01-30 14:32:15

Thimo

@Denise: bij ons (AE&I) moet je juist een rijbewijs, paspoort of ID-kaart op tafel hebben liggen bij tentamens. Je Avans schoolpasje is géén toegestaan identificatiemateriaal.

2018-01-30 07:38:16

Denise

En op dit moment doen ze moeilijk als je je OV gebruiken wil als pasje bij een tentamen..... Het moet perse je schoolpas zijn met je studentennummer.... De logica? Dan heb je namelijk alleen nog maar die nu zo streng verboden OV kaart....

2018-01-29 13:40:44