Prijswinnende dementietuin van Avansstudent Jurian: van idee in de kroeg naar realisatie

Derdejaarsstudent Overheidsmanagement Jurian Bax bedacht samen met Tom van Irsel een openbare beleeftuin voor mensen met dementie. Ze wonnen er een gedeelde eerste plek mee tijdens de City Challenge in Oosterhout. Het initiatief ‘Dementie is (er) Welzijn’ wordt nu daadwerkelijk gerealiseerd.

Het idee ontstond op een zaterdagavond in de kroeg. Op de achterkant van een bierviltje kladden Jurian en Tom een idee voor een speciale tuin voor mensen met dementie in de gemeente Oosterhout. Het idee bleek zo gek nog niet: samen met een andere deelnemer wonnen ze de eerste plek. ‘Het enthousiasme om aan de slag te gaan spat van het voorstel af’, schrijft de jury.

Kaas
Op het eerste oog lijkt de combinatie van een studie Overheidsmanagement weinig raakvlakken te hebben met een speciale ingerichte ruimte voor mensen met dementie. Jurian loopt momenteel stage bij de gemeente Loon op Zand waar hij onderzoek doet naar de dementievriendelijke gemeenten. “Hierdoor ben ik veel bewuster geworden over dit thema in de samenleving.” Hij noemt een voorbeeld van een vrouw uit Loon op Zand. “De mevrouw hier uit het dorp ging elke dag naar de supermarkt om kaas te kopen. Soms wel zes tot zeven keer. Tot haar dochter naar de supermarkt ging: ze vond telkens diverse beschimmelde blokken kaas in het huis van haar moeder. Samen met de mensen van de supermarkt spraken ze af om een rollenspel te doen met de mevrouw. De moeder gaat nog elke dag naar de supermarkt, maar koopt niet meer zoveel kaas. Al denkt ze zelf van wel.”

Normaal behandelen
En daar zit ook meteen de kern die belangrijk is in het initiatief van Jurian en Tom. “Zeventig procent van de mensen met dementie woont nog thuis. Je ziet niet aan ze dat ze dementie hebben en juist zij hebben extra aandacht nodig maar tevens willen ze ook normaal behandeld worden en zo zelfstandig mogelijk leven.” De dementievriendelijke tuin die Jurian en Tom, student landscape design aan de HAS, samen bedachten, moet dan ook niet in de nabijheid van een speciaal tehuis komen, maar juist ergens in een bestaand park waar jong en oud door elkaar loopt en de interactie met elkaar aangaan. “Een deel van dit park zal voorzien worden van een dementievriendelijke routing. Deze routing zal dementievriendelijk worden door middel van opties (links en rechts) en een rondgang zodat mensen niet kunnen dwalen. Het dwalen wordt als het ware omgevormd tot gericht rondlopen. ’Dementie is (er) Welzijn’ is een concept wat bedacht is om mensen met een lichte vorm van dementie zo lang mogelijk mee te laten doen in de maatschappij.”

“Hoe meer groen er in een gemeente is, hoe gezonder de inwoners zijn. Op die manier bespaart de gemeente ook geld. Gemeentes moeten daar nog het nut van inzien, al zien we al een schakeling daarin.” Jurian noemt de door hen gewonnen City Challenge als voorbeeld. “Als dit goed uitpakt, willen we dit in meer steden uitrollen.”

Ideeën
Bij de aanleg van de tuin komt de studie van Jurian goed van pas als het op beleid aankomt. Wat betreft de inrichting van de tuin kan Tom zijn expertise erop toepassen. Ze hebben al wat ideeën: “Zoals bepaalde plantensoorten die positieve herinneringen kunnen oproepen en een dierenweide waardoor mensen met dementie positief geprikkeld raken”, maar ze staan open voor suggesties: “We gaan in gesprek met de mensen over welke facetten in de tuin terug moeten komen.”