Student wordt aan het lijntje gehouden door stagebureaus en loopt Erasmusbeurs mis

Een student van de Avans School of International Studies begint in september met het regelen van een stage in het buitenland. Verschillende intermediairs en maanden later is het eindelijk gelukt, maar helaas net te laat om een Erasmusbeurs te krijgen. De student stapt naar de Geschillenadviescommissie.

De Erasmusbeurs wordt bij Avans toegekend door de Diensteenheid Marketing, Communicatie en Studentenzaken (DMCS). De vertegenwoordiger van DMCS wijst er tijdens de zitting op dat alle verzoeken voor een beurs die te laat ingediend worden, zijn afgewezen. Deadline is nu eenmaal deadline.

‘Ik heb aanbetalingen gedaan bij verschillende intermediairs voor een stage in Spanje’

Een dik pak uitgeprinte mails heeft de student meegenomen naar de zitting om aan te tonen dat hij op tijd begonnen is met het zoeken van een buitenlandse stage. “Ik heb aanbetalingen gedaan bij verschillende intermediairs voor een stage in Spanje. Toen het bij het eerste stagebureau op het laatste moment niet leek te lukken, ben ik snel op zoek gegaan naar een andere. Die vertelden mij dat het zeker goed zou komen. Maar daar hoorde ik later helemaal niks meer van.”

‘Ik werd van het kastje naar de muur gestuurd als ik vroeg hoe ik de Erasmusbeurs kon aanvragen’

Overmacht
De student beroept zich op overmacht. “Om de Erasmusbeurs aan te vragen moet je academie de stage goedgekeurd hebben, daar heb je de adresgegevens van je buitenlandse stage voor nodig. Die kreeg ik uiteindelijk pas na de deadline van 30 november. Dat is buiten mijn schuld.” Volgens de student heeft hij zowel zijn opleiding als het International Office continu op de hoogte gehouden van zijn zoektocht naar een stageplek. “Ik werd van het kastje naar de muur gestuurd als ik vroeg hoe ik de Erasmusbeurs kon aanvragen. Zelfs toen ik alle benodigde informatie had, werd de grant knop niet zichtbaar. Een medewerker van het International Office heeft mij daarom aangeraden naar de Geschillenadviescommissie te stappen.”

“Wist je dat je op 30 november alles gereed moest hebben om kans te maken op de beurs?”, vraagt de voorzitter van de Geschillenadviescommissie. “Ja, daar was ik mij van bewust”, zegt de student. “Anders had ik niet verschillende intermediairs ingeschakeld.”

De voorzitter van de Geschillenadviescommissie wil weten om wat voor geldbedrag het gaat. “Gemiddeld zo’n 300 euro per maand waarvan een deel betaald wordt uit Erasmusgelden en een deel door Avans”, legt de DMCS-er uit.

‘Alleen al mijn kamerhuur in Spanje is 350 euro per maand, dus ik moet gaan bijlenen’

“Wat betekent het voor jou als je de beurs niet krijgt, want je moet ook je collegegeld gewoon doorbetalen neem ik aan?”, zegt de voorzitter. “Alleen al mijn kamerhuur in Spanje is 350 euro per maand, dus ik moet gaan bijlenen.”

Geen uitzonderingen
“Het lijkt er op dat deze student op tijd begonnen is met zoeken, maar door verschillende partijen aan het lijntje is gehouden”, constateert de voorzitter. “Het is heel vervelend voor deze student, maar de procedure is duidelijk. De deadline voor het aanvragen wordt zowel online als in een folder duidelijk gecommuniceerd. Wij maken daar geen uitzonderingen op”, zegt de DMCS-er.

De Geschillenadviescommisie adviseert DMCS de aanvraag alsnog in behandeling te nemen.