Hbo-deeltijdstudies klimmen uit het dal

Voor het tweede jaar op rij trekken de hbo-deeltijdopleidingen meer studenten. Ze zijn nog niet op het niveau van tien jaar geleden, maar de vooruitzichten lijken weer goed. Ook bij Avans is de instroom flink toegenomen.

Naast je baan een deeltijdstudie volgen? Steeds minder mensen deden het: in tien jaar tijd halveerde de instroom tot zo’n negenduizend eerstejaars in 2014. De kosten voor een ‘tweede studie’ en de dreiging van een ‘langstudeerboete’ leken deze opleidingen de das om te doen.

Weg omhoog
Inmiddels hebben ze de weg omhoog weer gevonden, maar dat ging niet vanzelf. “We hebben een bewuste keuze gemaakt”, zegt Dick Sweitser van Saxion Parttime School. De instroom bij zijn deeltijdopleidingen groeide dit jaar het hardst van allemaal, met bijna dertig procent.

Het geheim is volgens Sweitser dat je op een nieuwe manier naar opleiden gaat kijken. “Je kunt het bestaande onderwijs niet zomaar opnieuw verpakken als deeltijd. Je moet kijken wat precies de vraag is van werkenden en hun werkgevers. We bieden herkenbare modules waar de studenten meteen iets aan hebben in hun werk.” Die modules kunnen ze ‘stapelen’ tot ze een diploma behalen.

Ook houdt de hogeschool er beter rekening mee dat de deeltijder zijn studie naast een baan volgt en misschien nog andere bezigheden heeft. Ze komen wel naar de hogeschool, maar leren ook online en op hun eigen werkplek.

Gepusht
Tot zo’n herziening van het deeltijdonderwijs werden de hogescholen gepusht door Jet Bussemaker, de vorige minister van Onderwijs. Zij lanceerde onder meer een omstreden experiment waarin studenten vouchers (tegoedbonnen) krijgen om hun onderwijs bij verschillende onderwijsaanbieders te volgen – desgewenst ook bij private aanbieders.

Bovendien mochten hogescholen proefdraaien met een flexibeler onderwijsaanbod, zodat studenten hun opleiding beter konden vormgeven naar hun eigen wensen. De deeltijders kunnen daardoor sneller hun opleiding afronden: een mbo-verpleegkundige heeft bijvoorbeeld al veel ervaring en kan zomaar een jaar of anderhalf jaar op de vervolgopleiding besparen.

Is het dan alleen maar een beter aanbod waar de opbloei aan te danken is? De Vereniging Hogescholen wijst erop dat haar leden tegenwoordig ook beter samenwerken. Sommige hebben zelfs een offensief aangekondigd. Ze willen de strijd van de particuliere aanbieders winnen en hun aanbod beter onder de aandacht brengen.

Economische en sociale studies in de lift
Het zijn overigens vooral de economische en sociale studies die weer veel deeltijdstudenten trekken. De deeltijdpabo’s herstellen zich eveneens, en zullen naar verwachting ook komend jaar groeien.

Behalve Saxion zitten ook veel andere hogescholen in de lift. Onder meer bij Inholland, de Hogeschool Rotterdam, Stenden, Avans en de Hogeschool van Amsterdam is de instroom bij deeltijdstudies flink toegenomen.

Bron: Vereniging Hogescholen