De eerste baby’s uit 2000 volwassen: voel je je al oud?

De eerste baby’s van dit millennium worden dit jaar 18. Een aantal daarvan is dit jaar begonnen aan een studie bij Avans. Wat houdt hen bezig en hoe kijken ze tegen de wereld aan?

Marieke van Rooijen
1 september 2000
Eerstejaars Bouwkunde in Den Bosch

“Ze zeggen altijd: ‘Wat ben jij jong’, maar ik scheel maar een jaar met iemand die uit ’99 komt! 2000 is denk ik vooral een mentaal dingetje. Er loopt bij mijn opleiding ook iemand rond uit 2001. Veel oud-klasgenoten doen nu een tussenjaar om zich te oriënteren op een studie die ze willen volgen. Op de middelbare school ben je te jong om een studierichting te kiezen. Er zijn er nu ook al veel gestopt uit mijn jaar. Zelf had ik de behoefte aan een tussenjaar niet, ik ben leergierig en wil graag studeren.

Ik woon nog thuis omdat ik veel in Eindhoven train voor het schaatsen, ongeveer vijftien uur per week. Maar ook vanwege de kosten. Wij weten natuurlijk niet hoe het is om een basisbeurs te hebben en ik snap dat studenten steeds langer thuis blijven wonen als dat financieel beter is. Het is niet dat ik er echt mee bezig ben nu, maar een hoge schuld is niet handig als je later een hypotheek wilt. Maar ach, je komt er toch wel. Wat dat betreft heb ik wel vertrouwen in de politiek. Maar niet dat ik me daar verder mee bezig houd.

‘Ik scheel maar een jaar met iemand die uit ’99 komt!’

De belangrijkste dingen die gebeuren in Nederland en de wereld krijg ik mee via social media. Dat is wel typerend voor onze generatie. Filmpjes van bepaalde gebeurtenissen gaan dan rond. Maar het nieuws volg ik niet, tenzij het studiegerelateerd is. Mijn telefoon zou ik niet missen als ik er geen meer had. Het is handig voor mijn agenda maar net als op vakantie wanneer ik zonder telefoon ben, zou ik het niet missen. Wanneer je in een ruimte bent waar niemand elkaar echt kent, grijpt iedereen naar zijn telefoon. Tijdens onze intro mocht dat niet; dat is echt een ijsbreker geweest.”

Marijse Schulp
19 januari 2000
Eerstejaars Ruimtelijke Ontwikkeling in Tilburg

“Het is belangrijk om aan het klimaat te denken. Vanuit mijn opleiding ben ik veel bezig met hoe je duurzamer kunt leven. Daar kunnen we als samenleving sowieso niet meer omheen. Wanneer ik naar de supermarkt ga, neem ik altijd mijn eigen tasje mee en ik ben vegetariër. Dat is er met de paplepel in gegoten en ik lust eigenlijk ook geen vlees. Ik zie meer mensen om mij heen vegetariër worden. Steeds meer vriendinnen zeggen dat ze geen of minder vlees meer willen eten. Veganistisch gaat te ver, dan kun je nergens zomaar lekker wat eten. Maar verder let ik er ook weer niet per se veel op. Dat het me bezighoudt is logisch door mijn studiekeuze.

Het nieuws volg ik eerlijk gezegd niet. Als er echt wat belangrijks gebeurt, krijg ik dat wel mee via social media of via via op WhatsApp. Bijvoorbeeld wanneer er aanslagen zijn gepleegd. Maar ik vind het nieuws vaak langdradig en gewoon niet interessant. En als er iets gebeurt, kan ik er toch niks aan doen. Ik ben heel nuchter in dat soort dingen. Als ik met vrienden ben, gaat het ook niet over het nieuws maar over privédingetjes.

‘Ik vind het nieuws vaak langdradig en gewoon niet interessant’

Sinds januari woon ik op kamers in Tilburg, dat was handiger omdat ik bijna elke avond met vrienden ben. Een bijbaan heb ik niet, het is fijn dat ik wat hulp krijg van mijn ouders. Verder kijk ik nog niet naar de toekomst. Ik voel ook niet de druk om de opleiding in vier jaar af te ronden. Ik ben nu al begonnen met studeren omdat ik per toeval tegen deze studie aanliep. Ongeveer 30 procent van mijn oud-klasgenoten heeft nu een tussenjaar. Sommigen gaan reizen. Ik ben 21 jaar als ik klaar ben, dan kan ik de wereld ook wel ontdekken.”

Tijn Dubbeld
15 juni 2000
Eerstejaars Communicatie in Breda

“Ik wil later wel in de mediawereld werken. Je bent de hele dag bezig met mensen en nieuws brengen. Geen saaie kantoorbaan. Rijk hoef ik niet te worden, maar ik wil niet op mijn geld hoeven letten. Mijn doel is om de studie in vier jaar te halen maar ik voel die druk niet. In die vier jaar ga ik een netwerk opbouwen in de communicatiewereld. Misschien ga ik de laatste twee jaar van mijn studie op kamers. Geld speelt daarin ook een rol, nu er geen basisbeurs meer is. Dat zie ik ook bij vrienden. Iedereen blijft langer thuis wonen.

Het nieuws volg ik vooral via nu.nl. Maar alleen het belangrijke nieuws. Als Amerika weer in gesprek gaat met Japan ofzo doet me dat niet zoveel. En kernwapens ook niet, als Noord-Korea die afvuurt gaan ze niet voor Nederland, wij hebben nul macht. Voor een derde wereldoorlog ben ik niet bang. En die klimaatveranderingen, die komen door de generaties boven ons. Het is een ver-van-mijn-bedshow.

Als ik kijk naar wat er niet goed is aan onze generatie, dan is dat vooral ons telefoongebruik. Die telefoons verpesten het sociale aspect van de beschaving. Ik heb met veel mensen contact, ben de hele dag aan het appen. Maar échte gesprekken heb je niet, het is veel oppervlakkiger.

‘Ouderen bliezen dat kech-verhaal heel erg op’

Tv kijk ik niet meer, alleen nog YouTube en ik volg vooral showbizznieuws, al moet ik het zo niet noemen. Maar ik vind die socialmedia-sterren in Nederland wel vet. Mijn vrienden en ik volgen allemaal Lil’ Kleine en Boef via Instagram en Snapchat. Onze generatie is veel liberaler en toleranter. Neem dat gebeuren met Boef. Ouderen bliezen dat kech-verhaal heel erg op. Net als ‘Drank & Drugs’ van Lil’ Kleine. Wat doet zo’n nummer nou voor kwaad?”