‘Geen vlees? Ik heb net een frikandel besteld’

In de kantine op de Hogeschoollaan prijken overal posters en borden. ‘Nationale Week Zonder Vlees’, luidt de tekst. Een initiatief van foodblogger Isabel Boerdam, bekend als De Hippe Vegetariër. Het doel? Nederland in beweging brengen op weg naar duurzamere en bewustere eetkeuzes. Punt vroeg Avansstudenten in Breda of zij ook meedoen aan de Vleesloze Week.

“We hopen met de posters studenten bewust te maken van de gevolgen van vleesconsumptie”, legt Eurest-medewerker Janneke uit. “Misschien stimuleren we ze zo om voor een vegetarisch broodje te gaan in plaats van vleesbeleg.” Volgens Janneke blijft cateraar Eurest de vegetarische opties ook uitbreiden. “We hebben nu al zoveel meer opties dan een paar jaar geleden. Zo hebben we bijvoorbeeld ook luxe vegetarische sandwiches en de filet americain vervangen door kruidenkaas.”

Studenten reageren uiteenlopend op de actie. Zo denkt een student Bedrijfseconomie, die liever niet met naam genoemd wordt, dat de actie nutteloos is. “Geen vlees? Ik heb net een frikandel besteld. Nederland is zo’n klein land, de invloed is amper merkbaar als wij iets doen. Als ik op vakantie ga naar verre landen zie ik dat er superveel vervuilende auto’s rijden en dat mensen doorgaan met milieuvervuiling op grote schaal. Waarom zou ik dan nu fietsen als zij ook niets doen? Dat geldt ook voor vlees eten.” Andere reacties lees je hieronder.

Janita Swolfs, Verpleegkunde
“Ik las gisteren al over de Nationale Week Zonder Vlees, maar eigenlijk laat het mij koud. Ik kan niet zonder vlees en vis, al helemaal niet een hele week. Ik vind het super lekker en ik zie totaal geen reden om te minderen. Nu heb ik toevallig tomatensoep, maar dat is niet omdat ik bewust vegetarisch probeer te eten.”

‘Ik probeer zelf  een dag per week geen vlees te eten’

Dion van Maaren, Verpleegkunde
“Toevallig dacht ik er net nog aan. Daarom ben ik voor groentebouillon gegaan in plaats van vleesbouillon. Ik heb niet zo lang geleden een gesprek over vlees gehad met een collega. Die is vegetariër en vertelde me een hoop dingen die me aan het denken zetten. Zelf heb ik ook wat documentaires gezien die me bewust hebben gemaakt van de impact van vlees. Als we allemaal één dag per week minder vlees zouden eten, bespaart dit net zoveel CO2 als wanneer er 1 miljoen auto’s van de weg worden gehaald. Dat maakt het wat mij betreft zeker de moeite waard om je een beetje in te zetten. ‘Ik probeer zelf  een dag per week geen vlees te eten. Ik vind het heel goed dat er in de kantine van Avans aandacht aan wordt besteed.”

‘Ik wist niet dat het zo slecht was voor het milieu’

Moise Eijkhout, Pabo
“Ik vind het goed dat er een Nationale Week zonder Vlees is. Ik weet niet of iedereen daaraan mee gaat doen, maar het zorgt in elk geval voor bewustwording. Ik wist niet dat het zo slecht was voor het milieu, maar ik vind het wel zielig voor dieren. Zelf ben ik daarom een poos vegetariër geweest. Ik hoef ook niet elke avond een stuk vlees, dus voor mij is het niet heel moeilijk. Ik vraag me wel af of mensen hier iets mee gaan doen. Er zullen genoeg mensen zijn die denken: ‘Wat heeft het voor nut om te minderen?’”

‘Nederland is zo’n klein land, de invloed is amper merkbaar als wij iets doen’

Kingsley Jut, student in spé
“Ik ben er sowieso meer mee bezig dan de gemiddelde persoon van mijn leeftijd. Dat komt omdat mijn moeder er ook bewust mee bezig is. Wij eten vaker vegetarisch en we hebben zelfs een moestuin. De kans is groter dat je over zo’n thema gaat nadenken als je het thuis meekrijgt. Ik denk dat veel mensen dat voordeel niet hebben. Overigens ga ik wel ééns in het halfjaar naar de McDonalds, maar dat moet kunnen.”

Orange 5 Catering

Zelf heb ik een cateringsbedrijf Orange 5 Catering, en ik ben veel met voeding bezig. Ook ik krijg vaak de melding dat er vlees aanwezig moet zijn. Echter voor dagelijkse consumptie is het aan te raden om te variëren met vis en peulvruchten.

2018-03-19 15:31:45