Hulpverlening bij vechtscheidingen kan beter, Avansstudenten onderzoeken hoe

Ouders die elkaar zoveel mogelijk pijn lijken te willen doen bij hun echtscheiding. Het komt in Nederland steeds vaker voor. Het aantal mensen dat een beroep doet op hulpverleners is daarmee in korte tijd ook flink gestegen. Twaalf studenten van Avans en de Juridische Hogeschool doen voor hulpverleningsorganisatie Sterk Huis onderzoek naar vechtscheidingen.

Kinderen mogen natuurlijk niet de dupe worde van de scheiding van hun ouders. Toch gebeurt dat nu vaak wel. De Kinderombudsman maakte vorig jaar bekend dat één op de vijf scheidingen in ruzie eindigt. De verschillende studenten hopen nu met hun grootschalig onderzoek de hulpverleners van Sterk Huis de juiste tools te geven om de problematiek rondom ruziënde ouders aan te pakken. Ze onderzoeken onder meer wat de impact van ruziënde ouders is en op welke manier hulpverleners met ouders in gesprek kunnen gaan. Een van hen is Danique Jacobs, vierdejaarsstudent Social Work in Breda.

Learning community
“We werken in een learning community met het lectoraat Veiligheid en Afhankelijkheisrelaties”, vertelt Danique. “Elke student onderzoekt een eigen onderwerp, maar in juni presenteren we onze resultaten als team. We hebben immers hetzelfde overkoepelende thema”, legt ze uit. Eens in de drie weken komt Danique samen met medestudenten, om de voortgang te bespreken, maar ook om te luisteren naar een deskundige gastspreker. “De ene keer is dat een advocaat, de andere keer een gedragswetenschapper.”

Ingewikkeld
Danique focust zich in het bijzonder op de interculturele communicatie bij vechtscheidingen. van bijvoorbeeld Marokkaanse of Turkse ouders. “Als je te maken hebt met een migrantengezin, dan heb je vaak ook te maken met andere normen en waarden. Voor hulpverleners is de communicatie met migrantengezinnen nog altijd heel ingewikkeld”, constateert Danique. Door te spreken met verschillende hulpverleners en verschillende methodieken te vergelijken, hoopt Danique de organisatie Sterk Huis van advies te voorzien.

De student denkt dat de impact van een vechtscheiding soms jarenlang merkbaar blijft voor kinderen. “Een van onze onderzoekers praat met verschillende personen die zelf in hun jeugd een vechtscheiding hebben meegemaakt. Zo brengt hij in kaart wat de gevolgen zijn.”

Inspirerend
Het fijne aan de werkvorm is dat studenten worden gemotiveerd om elkaar te helpen. Danique: “Iedereen is deskundig op zijn of haar manier en we hebben allemaal een eigen netwerk. We maken gebruik van elkaars expertise. En als we iets tegenkomen, zoals een artikel of tv-programma, delen we dat met elkaar. Dat is heel inspirerend.”

Het onderzoek naar vechtscheidingen loopt nog tot juni 2018. Daarna presenteren de studenten hun resultaten gezamenlijk aan Sterk Huis.

Miriam van Heijst

Graag wil ik de mogelijkheden van de rol van Kindbehartiger komen toelichten. In mijn praktijk (mediation en coaching) heb ik ruime ervaring verkregen in het begeleiden van ouders en kinderen in complexe scheidingssituaties en parallelouderschap.

2018-03-13 22:16:16