Recensie: gapende kloof tussen middenklasse en rijkelui centraal in De Kiezers

Zowel in Nederland als in de Verenigde Staten bestaan er veel zorgen over het armer worden van de middenklasse en het steeds rijker worden van de rijken. Schrijver Jonathan Dee beschrijft in De Kiezers de botsing tussen die twee bevolkingsgroepen.

Dee start zijn boek net na de aanslagen van 9/11. Aannemer Mark is op dat moment in New York om via een rechtszaak geld dat hij verloren door verkeerd beleggen terug te krijgen. Ter onverrichte zake keert hij terug naar het dorp Howland waar hij als held en overlever wordt onthaald.

Miljonair Philip Hadi verruilt zijn luxe etage in Manhatten voor een buitenhuis in Howland. Na het plotselinge overlijden van de burgemeester werpt hij zich op als hoeder van het dorp. Hij schaft alle belastingen af en betaalt zelf voor de voorzieningen. Dat gaat een tijdje goed tot familieleden van Mark zich gaan verzetten tegen de heerschappij van Hadi.

Teloorgang van een dorp

Jonathan Dee neemt vooral de ruimte en de tijd om de beslommeringen van verschillende inwoners van Howland weer te geven. Wat dat betreft doet De Kiezers denken aan het vol lof ontvangen boek De Heilige Rita van Tommy Wieringa waarin de teloorgang van een Twents dorp wordt beschreven.

Helaas blijft daardoor vooral het personage Philip Hadi een flets karakter, een schim van wie het nooit echt duidelijk wordt wat zijn motieven zijn. Dat is jammer want door beide kanten evenredig te belichten had Dee nét wat meer kunnen maken van deze sterke roman.