‘Uptodate met Veerle’: dankzij deze Avansstudent snappen opa’s en oma’s hun smartphone en tablet

Je herkent het vast van je opa en oma: senioren zijn net wat minder soepel met een smartphone. Dat zag ook Veerle Wouters, vierdejaarsstudent Commerciële Economie in Den Bosch. Sinds kort verzorgt zij via ‘Uptodate met Veerle’ cursussen voor senioren.

Op vrijdagmiddag komt Veerles oma altijd op de koffie. “En dan kreeg ik een waslijst met vragen over haar telefoon”, vertelt Veerle. Vol geduld legt de kleindochter haar oma allerlei functies uit. Van bellen tot andere, voor jongeren, simpele functies. “Ik leerde haar de agenda op de telefoon te gebruiken. Ze schreef nog altijd alles op in haar agenda thuis. Maar zo’n papieren agenda bijhouden kost veel tijd. Nu kan ze altijd checken of ze iets heeft gepland of niet.” Maar ook de app van Allerhande kwam voorbij op de vrijdagmiddag: “Ik zei: kijk oma, als je nou broccoli over hebt, dan type je dat hier in en kun je recepten zoeken.”

Knopjes
“Ik vond het heel leuk om oma te helpen. Ik bedacht me dat ik ook andere senioren verder zou kunnen helpen.” En zo is het balletje gaan rollen. Veerle nam interviews af met ouderen en er bleek inderdaad behoefte te zijn aan een cursus. “Uptodate met Veerle bestaat uit vier lessen, elk met een ander thema. Het is heel interactief, het is niet zo dat de cursisten theorie moeten leren. Van ‘stap één: druk dit knopje in’ naar ‘stap twee: druk nu op deze knop’.”

Aandoenlijk
62 procent van de Nederlanders ouder dan 65 jaar heeft een smartphone. En zonder kunnen ze bijna niet met de digitalisering van de maatschappij. “De meesten die op cursus komen, hebben een oudere Samsung of iPhone en ze worden er steeds meer afhankelijk van, zoveel dingen worden online geregeld.” Ze willen volgens Veerle nog niet toegeven aan de ouderdom en melden zich daarom aan. De jongste deelnemer is 60 jaar, de oudste 82 jaar. “Ik wil hen de voordelen van een smartphone laten zien”, vertelt ze enthousiast.

“Oh ik snap het!”, “Oh Veerle, kom eens” en “Oh bij mij lukt het niet”, hoort de student regelmatig voorbij komen. “Het is heel aandoenlijk”, lacht ze. “De vragen die ik krijg, daar denken wij niet eens over na!” Veel geduld is een vereiste voor haar: “Ik moet dingen continu opnieuw uitleggen, maar ik krijg er veel waardering voor terug!” Wanneer Veerle over haar cursussen praat, hoor je het enthousiasme. “Met Uptodate met Veerle heb ik mijn passie gevonden.”

En Veerles oma? “Zij en haar smartphone gaan helemaal goed. Ik heb al een paar weken geen vragen meer gehad.”