Fysiotherapiestudent Avans in top drie van de wereld: ‘Ik zie geen leven meer voor me zonder twirlen’

Sabine Mouthaan, eerstejaarsstudent Fysiotherapie, is derde van de wereld met twirlen. “Een vriendinnetje op de basisschool vroeg me een keer mee en eigenlijk wilde ik niet. Ik dacht: ik ga echt niet met zo’n stomme stok rondlopen.” Toch ging ze mee en sindsdien doet ze niets liever.

Bij het woord twirlen gaat er misschien niet gelijk een belletje rinkelen. Misschien denk je aan snoep of wie weet een bordspelletje. Dat is het niet. Twirlen is een sport: Een sport waar ritmegevoel en timing enorm goed moeten zijn. Het zijn routines met danselementen die je uitvoert met het gooien en bewegen van een baton (soort stok).

“Ze denken dat het majorette is of dat ik alleen maar wat met een stokje aan het gooien ben, erg jammer.”

Bekendheid en resultaten
Sabine merkt al jaren dat de sport niet populair is in ons land. Volgens haar zijn de tribunes bij reguliere wedstrijden vaak leeg. Het zijn dan alleen familie en vrienden die komen kijken.
“Mensen hebben een verkeerd beeld bij de sport. Ze denken dat het majorette is of dat ik alleen maar wat met een stokje aan het gooien ben, erg jammer. Er zou wat meer positieve aandacht moeten komen, twirlen is echt een topsport.”

Sinds 2011 doet ze mee aan het Europese kampioenschap en afgelopen maart deed ze voor het eerst mee aan het wereldkampioenschap. Op het onderdeel Dance Twirl werd ze derde. “Ik was zo blij. Ik train tien á vijftien uur voor de grote toernooien. Als ik dan win, geeft dat een waanzinnig gevoel. Al het harde werken van de afgelopen maanden wordt dan beloond.”

“Dit maakt het heel persoonlijk en dat is fijn voor iets waar ik bijna een heel jaar mee moet werken.”

Voorbereiding
Voor haarzelf en haar twee coaches Marcel Neves (oud-wereldkampioen) en Bibi Muller (oud-Europeeskampioen) starten de voorbereidingen voor de grote toernooien vroeg. Slechts een paar weken na het WK beginnen ze al met het bedenken van een nieuwe routine voor het komende jaar. “Dit doen we altijd samen. Zij verzinnen het grootste deel van de choreografie, maar ik mag ook oefeningen inbrengen. Dit maakt het heel persoonlijk en dat is fijn voor iets waar ik bijna een heel jaar mee moet werken.”

Twirlsters moeten er tijdens de wedstrijden verzorgd uit zien. Er zitten eisen aan hun uiterlijk: “het haar moet vastzitten, je moet er geen last van hebben. Make-up hoort er ook bij. Je kunt er mee uitpakken. Vroeger liet ik mijn haar en make-up doen, tegenwoordig doe ik het zelf.” Naast haar en make-up is kleding ook belangrijk. “Het pakje moet een geheel zijn. Er mag geen blote rug in zitten. Ik laat het altijd ontwerpen door mijn coach. Als ik ideeën heb voor het pakje, leg ik die voor aan hem.”

Fouten maken
Na uren per week oefenen, zou je denken dat alles op de automatische piloot gaat. Volgens Sabine is soms niet het geval. “Natuurlijk zijn er mensen die dat kunnen. Amerikanen bijvoorbeeld. Zij zijn hier nog veel meer mee bezig dan ik. Zij hebben volgens mij bijna geen moment rust. Dit zorgt ervoor dat zij het wel op de automatische piloot kunnen. Ik kan dit minder goed. Bij makkelijke oefeningen gaat dit wel. Maar bij de oefeningen met risico’s moet ik tijdens de uitvoering controle houden. Dan ben ik altijd bezig met de volgende nieuwe moeilijke move.”

“De gedachte dat het goed moet gaan, spookt dan door mijn hoofd. Maar mocht het fout gaan, zet ik de knop om en ga ik door. Natuurlijk denk je dan even shit. Mentaal is dit best lastig en daarom moet je geestelijk sterk zijn. Anders gaat een topsportcarrière bijna niet lukken.”

“Ik kan er echt een verhaal mee vertellen. Als dit goed gaat, kun je mensen zelfs van binnen raken.”

Droom
Sabine wil nog veel bereiken in de toekomst. “Mijn eerste doel was in de top drie eindigen van de wereld. Dit is gelukt door dat ik een goede score met veel punten had. Nu wil ik wereldkampioen worden. Als ik te oud ben om op hoog niveau te twirlen, wil ik graag anderen trainen. Wil ik de juryopleiding volgen, dat lijkt me super tof.”

“De sport geeft me een goed gevoel en het is gewoon onwijs leuk. Ik zie geen leven meer voor me zonder twirlen. Ik kan er echt een verhaal mee vertellen. Als dit goed gaat, kun je mensen zelfs van binnen raken. Dat is het mooiste wat er is. Ik krijg vaak veel leuke reacties van kleine meiden die twirlen. Ik merk dat ik een soort inspiratie voor ze ben.”