Nieuwe Ucademy module: ‘Internet is net alcohol, je hoeft niet te stoppen, maar doe het met mate’

Ucademy van Avans biedt vanaf 15 mei de module Human vs Internet aan. Student en trainer Enrique Eckenbach vertelt wat het nut is van zo’n module. “Als het op onze telefoon aankomt, zijn we allemaal pavlov-hondjes.”

“Techneuten maken gebruik van allerlei trucs om ervoor te zorgen dat we blijven grijpen naar dat ding”, meent Enrique, waarmee hij refereert aan zijn telefoon. Bij de module Human VS Internet hoopt de student Human Resource Management andere jongeren bewust te maken van deze trucs. “Neem bijvoorbeeld Facebook. Jaren geleden maakte je nietsvermoedend een profiel aan. Nu accepteer je bijna klakkeloos allerlei voorwaarden om maar gebruik te kunnen maken van de dienst. Soms sta je er misschien niet achter, omdat het bedrijf je privacy schendt, maar je bent nu eenmaal verknocht aan sociale media.”

Pavlov
“Ik maak me er zelf ook schuldig aan. Ik hoef maar het geluid van een whatsappberichtje te horen en meteen reageer ik. Vrijwel iedereen om me heen heeft dat. Als het op onze telefoon aankomt, zijn we allemaal pavlov-hondjes.”

Toch wordt de module volgens de student niet alleen maar een waarschuwingsles over internetverslaving en digitale privacy. “Ik heb zelf een IT-achtergrond en zie de meerwaarde van technologie. Internet en juist ook Facebook hebben veel voordelen. Zonder Facebook had ik veel mensen nooit leren kennen en was ik bepaalde carrièrekansen misschien misgelopen.”

‘Je hoeft niet te stoppen, maar doe het met mate’

Black mirror
Het gaat in de module vooral om bewustwording. “Internet is net alcohol”, zegt Enrique. “Je hoeft niet te stoppen, maar doe het met mate.” Het is volgens de student ook goed om te weten dat er veel data over je verzameld wordt en dat je in wezen een beetje verslaafd bent. Tijdens de lessen gebruiken trainers van Ucademy Black Mirror als voorbeeld. Deze Netflixserie schetst een beeld van een door technologie overheerste toekomst.

‘Bij veel mensen bepalen het aantal likes hoe ze zich voelen’

Echte gesprekken
Ucademy poogt studenten mee te geven dat ze niet emotioneel gehecht moeten raken aan apparaten. Enrique: “Bij veel mensen bepalen het aantal likes of andere vormen van goedkeuring op  internet hoe zij zich op dat moment voelen. Daar heb ik zelf ook last van. Toch zouden onze emoties niet door apparaten bepaald moeten worden. Evenmin vervangt technologie face-to-face gesprekken. De kwaliteit van online contact wint het nooit van ‘echte’ gesprekken.”

Interesse in de module Human vs Internet? Inschrijven kan binnenkort op deze pagina.De training start op 15 mei.

alf

Nu las ik laatst dat alcohol per deffenitie slecht is voor het welbevinden, dan zou dus de vergelijking met internet ook bijgesteld kunnen worden..

2018-04-18 10:50:46