Van uitwendige baarmoeders tot chips in de hersenen, volgens CMD’ers is het mogelijk

Van zwangerschappen buiten het lichaam tot een thuistest om kanker op te sporen met fruitvliegjes. In de verschillende projecten van tweedejaarsstudenten Communication and Multimedia Design (CMD) komt het voor. Ze moesten reflecteren op de gevolgen van technologische ontwikkelingen in de nabije toekomst.

Vier weken hadden de CMD-studenten de tijd om hun idee verder te onderzoeken, uit te werken en presenteerbaar te maken. Belangrijk daarbij is dat hun projecten discussies aanwakkeren. “De studenten moesten iets maken waar de mens in de toekomst mee te maken krijgt”, vertelt docent CMD Martin Leclercq. “Met de toekomst bedoelen we de technologische kant. Zij moesten ervoor zorgen dat mensen over hun producten gingen nadenken en over de voor- en nadelen.”

‘Je kunt alle fysieke activiteiten nog ondernemen en hebt geen last van lichamelijke klachten die horen bij de zwangerschap’

Uitwendige baarmoeder
Niet zwanger kunnen worden, is met dit ‘Out of body uterus’-plan geen probleem meer. Het idee is dat de zwangerschap buiten het lichaam plaatsvindt. De bedenkers/studenten willen DNA gebruiken in plaats van sperma. Met een uitwendige baarmoeder kun je de baby op zien groeien in bijvoorbeeld de woonkamer, slaapkamer of elke plaats die je maar wil. “Op die manier hoeven vrouwen de baby niet meer zelf te dragen”, denkt student Nick Beernink. “Wij denken dat dit een hoop scheelt, je kunt alle fysieke activiteiten nog ondernemen en hebt geen last van lichamelijke klachten die horen bij de zwangerschap.”

“Aan de andere kun je ook denken aan het feit dat er nu geen fysieke band is. Die band wordt altijd beschreven als heel bijzonder, maar wat als die er niet meer is?” Dat is dan ook precies de discussie die Nick en zijn groepsgenoten aan willen wakkeren met hun idee.

Open Minded
Wat als je voor bepaalde tijd het leven kunt leiden dat jij altijd al wilde? Dankzij een chip in je hoofd die je krijgt bij de geboorte en die registreert alles wat je opneemt. Van gedachtes tot geuren. De hele beleving wordt opgeslagen. Iedereen kan de elkaars belevingen downloaden en zo kun je elk leven leiden dat je wil.

‘Stel dat je even Justin Bieber mag zijn en voor duizenden mag zingen’

“Het zou natuurlijk fantastisch zijn als dat zou kunnen”, vertelt Boyd Veraart. Stel dat je even Justin Bieber mag zijn en voor duizenden mag zingen. Daar krijg je wel een kick van”, vertelt student Boyd. “Het nadeel daarvan is dat je dan jouw eigen leven kunt ervaren als minder leuk. Want vergeleken met een concert, hoe groot is het geluksgevoel nog als je een doelpunt maakt voor jouw lokale voetbalclub. Hoogstwaarschijnlijk niet heel groot. Privacy heb je dan ook niet meer. Is het je dat allemaal wel waard?”

Pomofides
Uit eerder onderzoek is gebleken dat fruitvliegjes kankercellen kunnen ruiken. De fruitvliegjes lichten op als ze kankercellen ruiken. Een groepje studenten is daar verder op ingegaan. Het kostte twee weken voordat ze echt iets konden gaan maken. “Het onderzoek was zo belangrijk, dit duurde daarom erg lang”, zegt student Clara van Ginneken. “De tijd begon te dringen en dat leverde wel stress op. Maar het is gelukt.”

Het groepje heeft gekeken of ze een thuistest konden maken voor het testen van kanker, doormiddel van fruitvliegjes in een pot te houden. Je prikt in je vinger voor een druppel bloed, dit veeg je af op een strookje papier en dat schuif je door een gleufje in de pot. Lichten de vliegjes op, dan is de kans groot dat er kankercellen aanwezig zijn.

“We willen met ons project de natuur terugbrengen in de medische wereld.” De link met flora en fauna zorgt voor vertrouwen bij mensen, denken de studenten. “Op deze manier wordt het technische randje verborgen door de natuur die er omheen zit. Zo hopen we dat de nieuwe technologie meer geaccepteerd wordt. Dit is belangrijk, omdat het in de toekomst alleen maar groter wordt.”