Week tegen voedselverspilling: win een week gratis lunch in de kantine!

Eenderde van al ons eten wordt weggegooid. En dat terwijl 800 miljoen mensen wereldwijd honger lijden. Cateraar Eurest probeert Avansstudenten en medewerkers te motiveren om minder te verspillen én ideeën te bedenken om de verspilling tegen te gaan.

Thuis leerden we  het allemaal: eten weggooien, dat doe je niet. Maar toch doen we het op grote schaal. Volgens de FAO, de voedsel- en landbouworganisatie van de Verenigde Naties, wordt eenderde van al het eten wereldwijd nooit opgegeten. Het gaat ergens verloren, in de lange keten tussen boerderij en bord. Bij elkaar gaat het jaarlijks om ongeveer 1,3 miljard ton voedsel, met een marktwaarde van 700 tot 800 miljard euro, min of meer vergelijkbaar met het bruto binnenlands product van Nederland.

Jongeren
En de grootste verspillers in ons land? Dat zijn alleenstaanden en jongeren. Zonde, vonden ze bij Eurest van Avans. Daarom prijken overal in de kantine bordjes en posters tégen verspilling. Matthieu van Waardenburg vertelt dat Eurest diverse maatregelen neemt om verspilling tegen te gaan: “Samen met een aantal supermarkten, restaurateurs, de gemeente Den Bosch en de initiatiefnemer No Food Wasted hebben we ons als doel gesteld 50 procent minder voedsel te verspillen. Binnenkort komen we met een app, waardoor de student kan volgen wat kort aan de houdbaarheidsdatum zit en deze met korting bij ons afnemen”, aldus Van Waadenburg.

Om de voedselveiligheid te borgen zijn de belegde broodjes in de kantine maximaal twee uur buiten de koeling te koop. Mochten ze 1 uur na productie merken dat er te veel op voorraad is gemaakt, dan stuurt Eurest consumenten een bericht over afprijzing.

Bewustwording
Studenten die een inventief idee hebben, mogen het in een speciaal daarvoor in elkaar geknutseld bakje stoppen in de kantine. Het doel is ook bewustwording, want we staan bij Avans veel te weinig stil bij onaangeroerd eten dat we in de afvalbak gooien. Gemiddeld is dat volgens cijfers van de FAO 95-115 kilo per persoon per jaar!

800 miljoen
Wrang, als je bedenkt dat zo’n 800 miljoen mensen wereldwijd kampen met honger. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) zou al het verspilde voedsel bij elkaar genoeg zijn om al die mensen te voeden.

Gratis lunch
Denk jij ook dat het anders kan en heb je een inventief idee om de verspilling tegen te gaan? Deponeer je idee in de bak, te vinden in de kantine van de Hogeschoollaan in Breda óf reageer onder dit artikel. Je maakt kans op een hele week gratis lunch!

Erkel

En jullie denken dat het weggeven van één week lang gratis lunch niet leidt tot meer voedselverspilling?

2018-04-30 09:13:22

Nicole

Een persoonlijk bestelsysteem zoals bij de zuilen van MacDonalds waarop je ruim van tevoren kunt aangeven, welk broodje/snack je wil afhalen in een bepaald tijdvak (per uur). Zo ben je verzekerd van jouw bestelde broodje in dat tijdvak.

2018-04-26 19:59:06

Britt van Rijthoven

Door restafval alleen te kunnen deponeren via het openen van een aparte afvalbak met je persoonlijke Avans pasje. Elke keer wanneer je restafval deponeert wordt dit geregistreerd. De gene met de minst aantal keer op zijn naam wint een prijs.

2018-04-26 11:30:44

Willy Huijsmans

Een fantastisch initiatief is in Duitsland gestart, met medewerking van Viktoria Krause, voormalig studenten van de NHTV (International Tourism Management and Consultancy): Resteküche-Foodtruck Jahr, mede o.l.v. Shoutoutloud, info@shoutoutloud.eu

2018-04-25 14:41:27