ASH-student helpt eigenhandig honderden dak- en thuislozen in Vancouver

Canada is een modern en welvarend land. Toch kent Vancouver, een van de grootste steden, een flink daklozenprobleem. Larissa de With, derdejaarsstudent Sociaal Pedagogische Hulpverlening, loopt stage in Vancouver en werd geraakt door alle dak- en thuislozen die ze zag op straat. Met vrienden en collega’s gaat zij hen nu helpen.

Wat is er aan de hand in Vancouver?
“Het is de duurste stad in Canada om te wonen. Veel huizen worden gekocht, maar blijven vervolgens leeg staan. Dit gebeurt voornamelijk door mensen vanuit het buitenland, die het huis alvast kopen voor na hun pensioen en dan hier naar toe verhuizen. Dit zorgt ervoor dat het erg lastig is om aan een relatief goedkope woning te komen. Er zijn geen starterswoningen zoals we deze in Nederland kennen. Dit creëert een gat in de samenleving, tussen mensen die zich wel een woning kunnen veroorloven en degenen die dit niet kunnen. De mensen die iets minder te besteden hebben, kunnen hierdoor zomaar op straat komen te staan.

‘In Vancouver zijn helaas erg veel mensen met een drugsverslaving en vaak als gevolg daarvan, zijn ze dakloos geworden’

Het is een vrij, democratisch, westers, welvarend land, met verschillende culturen die samen de samenleving vormen. Toch merk je verschillen op als je in de stad loopt. Veel straten zitten vol met dakloze mensen. In Vancouver zijn helaas erg veel mensen met een drugsverslaving en vaak als gevolg daarvan, zijn ze dakloos geworden. Ik dacht dat ik wel wat gewend was vanuit Nederland, maar ik heb nog nooit zoveel wiet geroken op straat als hier.

Ook is Vancouver over het algemeen de warmste stad in Canada. Daklozen komen naar Vancouver omdat het de ‘beste’ stad is om buiten te slapen. Om een idee te geven van de cijfers: 13 maart 2018 maakte nieuwsstation CBC bekend dat er 2181 mensen dakloos zijn in Vancouver, dat is 2% meer dan in 2017. Het aantal groeit dus helaas nog steeds.”

Heeft de overheid zelf geen acties om deze bewoners te helpen?
“Er is een nieuwe wet aangenomen waardoor huiseigenaren een boete kunnen krijgen wanneer hun huis leeg staat. Op die manier wil de overheid voorkomen dat woningen ongebruikt blijven en op de lange termijn de woningprijzen omlaag brengen. Op dit moment is er nog geen resultaat, omdat een nieuwe wetgeving is. Verder verzorgt de overheid shelters in de stad en er zijn locaties waar gratis maaltijden worden aangeboden. Maar niet alle opvanglocaties zijn even veilig en een deel van de daklozen ontwijkt deze dan ook liever.”

Waarom besloot jij om tot actie over te gaan?
“In elke straat waar ik kwam, zag ik minimaal twee daklozen zitten. Je kunt er niet omheen als je hier door de stad loopt. Zeker in de wijk Hastings is het een enorm groot probleem, de straten zitten daar vol met mensen. Als ik nog wat te eten in mijn tas had, gaf ik dat vaak weg en soms kocht ik een broodje voor iemand. Maar ik wilde meer doen voor deze mensen.

‘Als ik nog wat te eten in mijn tas had, gaf ik dat vaak weg en soms kocht ik een broodje voor iemand’

Ik dacht: als ik in mijn eentje al wat mensen zo kan helpen, hoeveel mensen zouden we dan wel niet kunnen helpen als we de handen ineen slaan? Zo kwam ik op het idee om geld in te gaan zamelen. Ik zette een pagina op via www.doneeractie.nl en nam contact op met vrienden hier in de stad, met de vraag of ze me wilde helpen. Ze reageerden gelijk erg enthousiast, waar ik natuurlijk heel blij mee was. Daar is het eigenlijk begonnen. De actie heb ik gedeeld met familie en vrienden in Nederland met de vraag of ze de actie zouden willen steunen. Ook op mijn stageplaats heb ik mijn idee geopperd. Collega’s gaven ook meteen aan dat ze me willen helpen, door een donatie te doen of op de dag zelf aanwezig te zijn om de spullen uit te delen.”

Wat gaan jullie precies doen met het opgehaalde bedrag?
“Vanuit vrienden en collega’s hebben we een team samen kunnen stellen. Ik heb contact opgenomen met wat hulpverleningsorganisaties voor daklozen in Vancouver en na wat telefoontjes kwam ik uiteindelijk terecht bij de Lookout Society, een organisatie die onder andere noodonderdak biedt en daklozen helpt bij het vinden van onderdak voor de langere termijn. Ook werkt de Lookout Society samen met andere organisaties die medische zorg bieden, aangezien veel daklozen kampen met een verslaving of psychiatrische problemen.

‘We gaan pakketten van de ingekochte spullen maken en deze uitdelen’

Met een contactpersoon van Lookout Society heb ik overlegd welke spullen het beste zijn om uit te delen. Zo zijn schone T-shirts vaak al te verkrijgen bij hulpverleningsorganisaties maar zijn bijvoorbeeld sokken slim om uit te delen, omdat ze deze ook als handschoenen kunnen gebruiken. Bijna overal in de stad is gratis water te krijgen, maar bidons zijn handig om uit te delen omdat ze deze kunnen hergebruiken. We gaan pakketten van de ingekochte spullen maken en deze uitdelen. De Lookout Society heeft mij ook geholpen met het vinden van een geschikte locatie. Niet alle locaties zijn even veilig en op sommige plaatsen worden de spullen simpelweg gestolen. In een weekend in de maand juni zal de uitvoering van de actie plaatsvinden, aangezien we de hele maand mei nog proberen om geld in te zamelen.”

Wil je Larissa’s actie steunen? Doneren kan nog tot eind mei via deze doneeractie.