Avansmailboxen stromen over met honderden onzinmails

Stroomt jouw mailbox ook vol met ongewenste mails over cijfers, Fortnite of Instagram? Je bent niet de enige. Het treft duizenden Avansstudenten.

Er is geen sprake van een hack, maar van een domme fout van een student. Het was zijn bedoeling om een bepaalde groep te bereiken voor zijn onderzoek.

Volgens een persvoorlichter van Avans is de student in kwestie geschrokken van de gevolgen. “Dit was niet zijn bedoeling. Avans kan technisch niet de replys op betreffende e-mails filteren. Het enige wat je zelf kunt doen, is niet reageren op het bericht, want daarmee houd je de ergernis in stand. Avansstudenten hebben toegang tot een grote lijst met e-mailadressen, als je die wilt gebruiken, kan dat.”

Sneeuwbaleffect
Om kwart voor twaalf ging de eerste e-mail de deur uit, sindsdien is het raak en reageren studenten op elkaar. Volgens een Avansstudent was het direct chaos in de collegezalen. Sommigen studenten hebben de e-mailapp al van hun telefoon verwijderd. Het is nog onbekend hoe lang dit gaat duren. Als gevolg van deze ongewenste e-mails is Outlook trager dan normaal.

In het verleden vond ook al vaker een mailbom plaats.

Sancties
In het Protocol voorzieningen en huisregels Avans Hogeschool staat het volgende: ‘Het is studenten en medewerkers niet toegestaan om e-mails van zodanige omvang en/of aan een groot aantal geadresseerden te sturen dat hierdoor het e-mailverkeer van Avans Hogeschool overmatig wordt belast; Om e-mail (in de vorm van spam) te versturen. Ten aanzien van e-mail heeft Avans Hogeschool gedragsregels opgesteld.’
Sancties die hierop staan: waarschuwing, berisping, taakstraf, schorsing en/of beëindiging van de inschrijving.

Wim

Het is vreemd dat de mailvoorziening zo is ingericht dat een student voor zo'n grote mailgroep kan kiezen! Mijn advies zou zijn dat men mailgroepen alleen zélf kan aanmaken, dus adres voor adres, en grotere groepen alleen op aanvraag bij DIF.

2018-05-24 19:41:21

IBMS student

Of, slechts een suggestie, Avans krijgt zijn shit op orde en fikst gewoon dat je niet de hele school op de cc kunt zetten. Is natuurlijk een beetje dom (incompetent) en dat gaat gewoon een keertje fout.

2018-05-24 18:19:31

w*M

Gezien de vele reacties lijkt er behoefte aan een avans chat pagina. Een soort 24/7 gratis chat site of iets als chathulp.nl onder het motto als we allemaal elkaars maffe reacties lezen, krijgen we van zelf meer zelfwaardering en eenheid.

2018-05-24 15:44:26

Foutje Bedankt

Ik vind de fout van de twee studenten niet zo heel erg. Al die hersenloze studenten die daarna zijn gaan reply-en daarentegen.. HBO-niveau was weer eens ver te zoeken..

2018-05-24 14:29:36

Andere student

M.b.t. beide reacties over AVG: AVG ingangsdatum is 25 Mei 2018, ra-ra-ra is het na de 25ste?

2018-05-24 14:18:37

Avansstudent

Lijkt me niet dat dit ''per ongeluk'' gaat. Enige sancties is wel op zijn plaats voor de student. Avans mag overigens de gegevens van studenten beter beschermen. Ik ontvang vaker mails van studenten die onderzoek doen..

2018-05-24 13:40:23

Student BIM

Er moet toch wel ergens ingesteld kunnen worden dat het mailen naar meer dan een X aantal personen standaard geblokkeerd wordt.

2018-05-24 13:33:57

Student Informatica

TIP: Uitschrijven uit de lijsten kan om de spam te stoppen: https://groups.google.com/a/avans.nl/forum/#!myforums

2018-05-24 13:22:10

Student Informatica

"Domme fout van een student" en "niets aan te doen", ja dit klopt wel een beetje. Maar dit is niet de eerste keer dat dit gebeurd. De groepen zouden afgeschermd moeten zijn. DIF zou deze groepen kunnen uitschakelen nu om de spam te stoppen.

2018-05-24 13:21:20

T

''Sancties die hierop staan: waarschuwing, berisping, taakstraf, schorsing en/of beëindiging van de inschrijving'' Beëindiging van inschrijving en een taakstraf lijkt mij hier wel gepast.

2018-05-24 13:18:46