Avansmedewerkers: privactivist of safety1st?

Illustratie: Elmarye AaijTijdens de Onderwijsdag hebben het lectoraat Digitalisering en Veiligheid van het Expertisecentrum Veiligheid en het lectoraat Recht en Digitale Technologie van de Juridische Hogeschool onderzocht hoe de medewerkers van Avans staan in de discussie privacy versus veiligheid.

Het lectoraat Digitalisering en Veiligheid staat onder leiding van lector Ben Kokkeler, het lectoraat Recht en Digitale Technologie van lector Colette Cuijpers. Beide lectoraten doen onderzoek naar digitalisering in onze samenleving en de impact die dit heeft op veiligheid en recht. Op de Avans Onderwijsdag 2018 hebben verschillende medewerkers van Avans een korte vragenlijst ingevuld. In deze vragenlijst werden verschillende situaties en maatregelen beschreven, waarbij de medewerkers aan moesten geven of ze het daarmee eens zijn of niet.

In sommige situaties blijken de medewerkers van Avans het roerend met elkaar eens: als de hogeschool zou besluiten om bij de wasbakken op het toilet camera’s op te hangen om te controleren dat er niet stiekem gerookt wordt (dit geeft immers risico’s voor gezondheid en brandgevaar) en dat er geen misbruik gemaakt wordt van teveel toiletbezoek, dan zijn de medewerkers van Avans niet akkoord met deze maatregel.

In andere situaties lopen de meningen wél uiteen, bijvoorbeeld wanneer je kind naar een kinderfeestje is geweest en de trotse ouders van de jarige job een filmpje op YouTube plaatsen, waarop ook jouw kind te zien is of wanneer er door de school van je kind foto’s op een openbaar toegankelijke website worden geplaatst onder verwijzing naar het privacyprotocol van de school.

Privactivist
“De echte privactivist, een ware privacy-activist, is iemand die op de barricaden staat voor privacy. Niemand heeft iets te maken met wat jij doet. Herken je jezelf hierin? Ben je er dan van bewust dat het recht op privacy geen absoluut recht is”, zeggen de lectoren. Het recht op privacy moet worden afgewogen tegen andere legitieme belangen, zoals bijvoorbeeld het voorkomen van een terroristische aanslag.

“De echte Safety1st is iemand die zich op alle fronten bloot geeft. Alle informatie die de veiligheid van de samenleving ten goede komt, wordt gedeeld. Herken je jezelf hierin? Misschien wordt het dan toch eens tijd om het stuk Nee, je hebt wel iets te verbergen te lezen. Veiligheid is een groot goed, net als vertrouwen in het systeem, maar technologische en maatschappelijke ontwikkelingen gaan snel.”

Weinig vragen
Uit de ingevulde vragenlijsten is nog iets interessants naar voren gekomen: bijna 60 procent van de 54 medewerkers van Avans die de vragenlijst heeft ingevuld bleek bereid te zijn om zijn of haar persoonsgegevens (naam, geboortedatum, telefoonnummer en e-mailadres) te delen. “Natuurlijk zijn we blij met de hoge respons en met het grote aantal docenten dat meer wil horen over onze lectoraten. Maar de koppeling met de kans op een boekenbon van 20 euro riep weinig vragen op. Dat zegt ook wel iets”, vinden de lectoren.

Uit privacy-oogpunt van de winnaar (en uit veiligheidsoverwegingen van beide lectoren) hebben de beide lectoraten ervoor gekozen om de winnaar van de boekenbon per e-mail te berichten.

“Hopelijk heeft het invullen van de vragenlijst en het lezen van deze bijdrage het denkproces van de medewerkers van Avans met betrekking tot de discussie privacy versus veiligheid in beweging gezet. Op de stand leidde het in ieder geval al tot prima gesprekken! Heb je een leuk onderzoeksthema dat past binnen (een van) de lectoraten, neem dan vooral contact met ons op!”

Arold Roestenburg

Staat er nu bij!

2018-05-08 12:53:47

Linda

Is er ook een linkje naar het artikel 'Nee, je hebt wel iets te verbergen te lezen'?

2018-05-08 12:08:25