‘Creatieve studenten zijn stronteigenwijs maar het is een super tentoonstelling geworden’

Studenten en docenten van de Bredase opleiding Communication & Multimedia Design (CMD) hebben de afgelopen maanden gewerkt aan een expositie in Cambridge. Dat was in samenwerking met studenten van de Anglia Ruskin University, een onderdeel van de Cambridge School of Art.

“Ik wilde graag een keer in de Anglia Ruskin Gallery in Cambridge een expositie bouwen”, vertelt docent Story Design en 3D design Nina Kramer. Zij is de initiatiefnemer van de tentoonstelling. Door het geven van gastlessen vorig jaar, heeft ze contact kunnen leggen met onder andere een aantal docenten daar. “Na een aantal gesprekken een aanvraag gedaan voor een expositie.”

De installaties
De tentoonstelling bestaat uit twee installaties. De eerste is ‘Purplewood Hill’. Drie dieren: een wolf, een spin en een raaf, geven commentaar op gebeurtenissen uit de roman Purplewood Hill. Door een diertje op een locatie te zetten hoor je vanzelf het verhaal van dat dier. “Ik vind het fantastisch om verhalen in ruimtes te laten horen en daarmee te experimenteren.”

De tweede installatie is ‘Labyrinth’. “Dat is gebaseerd op drie van mijn korte verhalen. Deze gaat over keuzes en consequenties en bestaat uit een grote paal met negen schijven waarvan er drie draaibaar zijn. Door aan de schijven te draaien, beïnvloed je de sfeer in de Gallery. Die wordt bepaald door grote animaties op projectoren, geluid en drie schermen waarop verhaalanimaties draaien. Zonder dat je het weet kies je voor een verhaal, een soundtrack en een afloop van het gekozen verhaal.”

Gecompliceerde samenwerking
Samen met een andere docent en Cambridge zelf, kwam Nina op het idee om de studenten te laten samenwerken. “Deze samenwerking was nog best gecompliceerd. Veel studenten daar, deden allemaal verschillende opleidingen. Iedereen had een beetje zijn eigen specialiteit. De Cambridge-studenten kenden elkaar niet en wisten dus ook niet hoe het was om samen te werken met elkaar. Daarnaast moest alles online, dat maakt het ook wat lastiger”, zegt de docent.

Nina benadrukt dat het ontzettend leuk en leerzaam was. “Vooral de studenten hebben er veel van geleerd. Een internationaal project kan best een uitdaging zijn. Op Cambridge zitten mensen van over de hele wereld. Het zijn allerlei verschillende culturen door elkaar. Dat zorgt ervoor dat het een hele ervaring is.”

Zelf leerde de docent ook van het project én de leerlingen. “Ik moest het project aansturen en managen. Je moet soms een streep trekken wat wel en niet gaat. Dat vond ik af en toe lastig maar leerzaam. Het zijn allemaal creatieve studenten en die kunnen stronteigenwijs zijn, maar toch is het een super tentoonstelling geworden.”

Nieuw uitwisselingproject
De tentoonstelling is goed ontvangen. “Een sponsor in Engeland was enorm enthousiast en vond het erg interessant. Die zei zelfs dat het één van de meest interessante exposities was die ze in tijden had gezien.”

Door de positieve reacties op de expositie, wordt er onderzocht of er een jaarlijks uitwisselingsproject van kan worden gemaakt. Het plan is dat de Cambridge-studenten dan volgend jaar naar Avans komen.